تولید شیر ضد حساسیت با مهندسی ژنتیکی گاوها!!

محققان نیوزلندی موفق به مهندسی ژنتیکی یک گاو برای تولید شیر ضد حساسیت شده‌اند.

 

 gav

 

این محققان امیدوارند شیوه آنها که از فرآیندی موسوم به مداخله دی‌ان‌ای برای کاهش فعالیت ژنهای خاص بدون حذف کامل آنها استفاده کرده بتواند برای کنترل دیگر ویژگی‌ها در احشام مورد استفاده قرار گیرد.

 

با کمتر شدن شیردهی مادران، شیر گاو یکی از منابع رو به افزایش پروتئین برای کودکان بوده اما ترکیب متفاوت شیر گاو می‌تواند منجر به یک واکنش حساسیت‌زا در آنها شود.

 

به گفته محققان که پژوهش آنها در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده در کشورهای توسعه‌یافته دو تا سه درصد از نوزادان نسبت به پروتئین‌های موجود در شیر گاو در سال اول زندگی خود حساسیت دارند.

 

واکنش های آلرژیک به پروتیین های موجود در شیر گاو از علائم مختلفی از جمله اگزما، تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی عضلات معده برخوردار است. معمولا کودکان از سنین رشد تا قبل از رسیدن به سن مدرسه به این بیماری دچار می‌شوند، اما در موارد نادری این شرایط تا بزرگسالی باقی می‌ماند.

 

پروتئین بتالاکتوگلوبین (ژن BLG) که یکی از عوامل ایجاد واکنش‌های حساسیت‌زاست در شیر این گاو مهندسی شده تا ۹۶ درصد کاهش داده شده است.

 

با اینکه فرآیندهای صنعتی لبنی برای کاهش امکان واکنش حساسیت به شیر عادی وجود داشته اما به دلیل هزینه بالای آنها و همچنین طعم نامطبوعی که در نتیجه این فرآیندها ایجاد می‌شود، باعث عدم تمایل سازندگان به استفاده از آنها شده است.

 

همچنین یک شیوه دستکاری ژنتیکی دیگر با استفاده از فرآیند ترکیب مجدد همولوگ می‌تواند به طور نظری ژن تولید کننده BLG را کاملا از بین ببرد اما دانشمندان تاکنون نتوانسته‌اند آن را به طور کامل عملی کنند.

منبع:ایسنا

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.