تولید نفت اوپک در ماه مه ۴۰ هزار بشکه افزایش یافت

شنبه ۲۰ خرداد – ۰۵:۰۹:۳۰ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

بر اساس تازه ترین نظرسنجی پلاتس؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- براساس تازه ‌ترین نظرسنجی پلاتس، تولید کل اعضای اوپک در مه ۲۰۱۲ نسبت به ماه پیش از آن (آوریل) روزانه ۴۰ هزار بشکه افزایش یافته است
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  تازه‌ترین نظرسنجی پلاتس از مقام های اوپک، منابع صنعتی و تحلیلگران نشان می دهد میانگین کل تولید روزانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مه با ۴۰ هزار بشکه افزایش نسبت به ماه آوریل، به ۳۱ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است، که بیشترین مقدار از رقم تولید روزانه ۳۲ میلیون و ۲۶۰ هزار بشکه در اکتبر ۲۰۰۸ به شمار می آید.
میانگین تولید کل اعضای اوپک در  آوریل ۲۰۱۲، ۳۱ میلیون و ۷۱۰ هزار بشکه در روز بود.
جان کینگ استون، مدیر بخش بین الملل پلاتس، در این باره گفت: تولید نفت اوپک در ماه مه نسبت به نخستین ماه سال جاری میلادی با رشد قابل توجهی همراه بوده است، تولید ۱۲ عضو این سازمان در ماه ژانویه روزانه ۳۰ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز بود.
وی افزود: به نظر می رسد اعضای اوپک در نشست هفته جاری خود درباره کاهش احتمالی سهمیه تولید بحث و گفت گو کنند، به طوری که وقوع چنین سناریویی در چند ماه گذشته بعید به نظر می رسید، در حالی که اوپک با توانایی خود برای عرضه نفت به بازار، جهانیان را به تعجب وا می دارد.
بر پایه این گزارش، در مجموع افزایش تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه ای تولید نفت خام کشورهای عربستان سعودی، کویت و لیبی افت تولید روزانه ۱۱۰ هزار بشکه ای از سوی کشورهای آنگولا، عراق، نیجریه و امارات متحده عربی را جبران کرد.
بر پایه این نظرسنجی، تولید نفت خام عربستان در ماه مه با افزایش روزانه ۵۰ هزار بشکه ای نسبت به ماه آوریل درمجموع به ۱۰ میلیون بشکه در روز رسید.
بر اساس این نظرسنجی، تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک در ماه مه از میزان سقف تولید گروهی این سازمان، یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه فراتر رفته است.
به نظر می رسد اعضای اوپک در نشست ۱۶۱ این سازمان با افزایش تولید عربستان سعودی مخالفت خواهند کرد.
یوسف یوسفی، وزیر انرژی الجزایر هفته گذشته اعلام کرده بود: چنانچه اعضای اوپک به سهمیه تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه توافق شده در نشست ۱۶۰ پایبند نمانند، پیش بینی می شود اوپک در نشست هفته جاری، سهمیه های تولید این سازمان را کاهش دهد.
رستم قاسمی، وزیر نفت ایران نیز چندی پیش از احتمال تثبیت سهمیه های تولید اوپک در نشست ۱۶۱ خبر داده بود.
همچنین نماینده ایران در هئیت عامل اوپک اعلام کرده است که موضوع افزایش تولید نفت عربستان و تخطی این کشور از سهمیه های تولید در دستور کار نشست ۲۵ خرداد اوپک قرار خواهد گرفت.
۱۲ عضو اوپک که بیش از یک سوم نفت خام جهان را تولید می کنند، ۲۳ آذر گذشته در یکصد و شصتمین نشست خود در وین اتریش درباره سقف تولید گروهی ۳۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.
 اعضای اوپک ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد) به منظور بررسی سیاست های تولید خود در وین اتریش گردهم می آیند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۹۱۷۰۹۳۰۶۲۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.