تولید پهپاد مافوق صوت

جام جم آنلاین: این ایده که پیش‌رانش هواپیمای بدون‌سرنشین مافوق صوت بتواند توسط یک موتور جت جدید انجام شود، در بخش دانشگاه کلرادو در حال توسعه است و برنامه تجاری‌سازی این پروژه نیز در مرحله اجرایی قرار دارد.

به گفته استادیار بخش طراحی، رایان استارکی (Ryan Starkey)، فناوری موتور جت می‌تواند کوچک، کم مصرف و کم‌هزینه باشد.

این کارشناس هوافضای دانشگاه به همراه تیمی از دانشجویان، یک هواپیمای بدون‌سرنشین مافوق صوت را که در نوع خود اولین نمونه است، طراحی کرده‌اند.

انتظار می‌رود این هواپیما که در مرحله مدل آزمایشی می‌باشد، نسبت به هواپیماهای کنترل از راه دور مشابه دیگر برد بیشتر، مصرف سوخت کمتر و سرعت بیشتری داشته باشد.‌

بازدهی سوخت این موتور که توان بلند‌کردن پهپاد ۵۰ کیلوگرمی را دارد، دو برابر موتورهای مشابه است. آقای استارکی امیدوار است که این‌ بازدهی در طراحی‌های مهندسی آینده مجددا دو برابر شود.

رایان استارکی می‌گوید که این پهپاد را می‌توان برای هر کاری از نفوذ در توفان‌ها و تحلیل آنها گرفته تا مأموریت‌های تجسسی ارتش به کار برد.

در واقع می‌توان بدون به خطر انداختن جان خلبان‌ها، مأموریت‌هایی را که مستلزم طی مسافت طولانی با سرعت بالا هستند، انجام داد. همچنین این پهپاد را می‌توان برای آزمایش شکستن دیوار صوتی توسط هواپیمای باربری مافوق صوت به کار برد.

پهپاد مذکور می‌تواند نسل جدیدی از آزمایش‌های پروازی را بعد از هواپیماهای تحقیقاتی با موتورهای موشکی که در دوران جنگ جهانی دوم مرسوم بود، شکل دهد.

از جمله این هواپیماها، هواپیمای افسانه‌ای آمریکای شمالی X-15‌‌ بود که مدت زیادی است بازنشسته شده است.

آقای استارکی باور دارد که تیم آنها دنیای آزمایش پرواز را مجددا احیا خواهد کرد. وی می‌گوید: «تیم دانشجویانی که روی این پروژه کار می‌کنند بسیار هیجان‌زده هستند، زیرا ما نه تنها روی مسأله‌ای کار می‌کنیم که در حال تغییرات فزاینده است، بلکه می‌خواهیم خودمان دگرگونی شگرفی در زمینه آزمایش پرواز به وجود آوریم.»

ظرفیت پیش‌رانش این پهپاد، آن را قادر می‌سازد تا به سرعت ۱٫۴ برابر سرعت صوت (ماخ) برسد. به گفته استارکی، با رسیدن این پهپاد به سرعت مذکور، رکورد سرعت در این رده وزنی هواپیماها شکسته خواهد شد.

بدنه این پهپاد، حدود ۱٫۵متر عرض و ۲ متر طول دارد. ساخت هواپیمای مذکور بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان هزینه در پی دارد که این هزینه در صنعت هوانوردی هزینه زیادی محسوب نمی‌شود.

تیم استارکی که سه سال از شروع به کارش گذاشته است، هم‌اکنون به واسطه شرکت هوافضای استارکی که به اختصار استارکو (Starco) نامیده می‌شود، در حال گذار به تجاری‌شدن است.

پهپاد مذکور توجه ارتش و نیروی دریایی، آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی آمریکا و همچنین ناسا را به خود جلب کرده است.

به گفته آقای استارکی، گذار این فناوری از حالت علمی و تئوری به حالت تجاری بسیار مهم است، زیرا تحقیقات دانشگاهی به سمت کاربردهای عملی در زندگی سوق داده می‌شود و منجر به پیشرفت جوامع و اقتصاد محلی و جهانی خواهد شد.

همچنین این کار می‌تواند برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان فرصت شغلی ایجاد کند. در حال حاضر شرکت استارکو حدود ۵۰ دانشجو را برای توسعه پهپاد خود به کار گرفته است.

استارکی می‌گوید: «دانشجویان فوق‌العاده در هر جایی پیدا می‌شوند، اما دلیل این‌که من به دانشگاه کلرادو آمدم، چگونگی آموزش دیدن دانشجویان آن بود. ما مطمئن هستیم که آنها مطالبی را که در دوره کارگاهی گذرانده شده، بخوبی درک کرده‌اند. این دوره آنها را حتی به عنوان مهندسان تازه‌کار با مدرک کارشناسی نیز، بسیار مفید و قدرتمند ساخته است. آنان برای این کار، دانشجویان بسیار خوبی هستند و این باعث می‌شود من بسیار مشتاق باشم تا استعدادهای بسیار خوب را در دانشگاه کشف کنم و به شرکت خودم جذب کنم.»

در حال حاضر استارکی و دانشجویانش در حال ایجاد یک واحد آزمایش مهندسی یکپارچه و کارا برای پهپاد هستند که بعد از حل هر مسأله‌ای، توسط یک بازبینی طراحی دنبال شود.

ساخت هواپیما و فرآیند اخذ گواهینامه از اداره هوانوردی فدرال، FAA برای تست آن در آسمان، تا سال آینده انجام خواهد شد. جرقه عشق آقای استارکی به سرعت، هنگامی زده شد که وی در پنج سالگی از مرکز فضایی کندی بازدید کرد.

وی در کلاس درس خود هنگام تدریس می‌گوید: «اگر بحث سرعت در پروژه و موضوع داغ و تازه باشد، من در آن کار می‌کنم. به‌نظر می‌آید انجام هر کاری مستلزم وجود عشق و انگیزه در انسان است.»

امیر توکلی‌کاشی – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.