تولید رنگ از ضایعات رنگی امکان‌پذیر شد

محیط زیست > بازیافت
هزینه‌های تولید رنگ در صنایع با استفاده از ضایعات رنگی قابل کاهش است.

پژوهشگران دانشگاه تبریز با اجرای پروژه تحقیقاتی در شرکت تراکتورسازی موفق شدند از ضایعات رنگی این شرکت، رنگ‌های مورد نیاز بر اساس استانداردهای مورد نظر را تولید کنند.

 غلامرضا کیانی- مجری طرح با اشاره به ضایعات صنایع خودروسازی، گفت: “زمانی که در کارخانه‌های خودروسازی و لوازم خانگی رنگ پاشش می‌شود، حدود۲۰ تا ۴۰ درصد رنگ تبدیل به ضایعات می‌شود.  این ضایعات رنگی توسط آب جمع‌آوری و تبدیل به لجنی می‌شود که از آن به عنوان ضایعات رنگ یاد می‌شود. در ایران برای بازیافت لجن حاصل از فعالیت‌های کارخانه‌های خودروسازی فعالیتی صورت نمی‌گیرد.”

وی دفن این ضایعات در زمین و سوزاندن آن را از جمله راهکارهای از بین بردن این ضایعات نام برد و در این باره توضیح داد: “صنایع خودروسازی با سوزاندن این ضایعات مواد آلی آن را می‌سوزانند تا مواد معدنی آن بر جای بماند که این امر آلودگی‌های زیست محیطی را به دنبال دارد.”

کیانی از آغاز پروژه تحقیقاتی در زمینه بازیافت ضایعات رنگی صنایع خودروسازی خبر داد و یادآور شد: “با توجه به مشکلات زیست‌محیطی کارخانه‌های خودروسازی، نسبت به اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه اقدام شد.

در این پروژه ضایعات رنگی شرکت‌های خودروسازی که حاوی حلال، رنگدانه و رزین است، دریافت می‌شود و طی فرآیندی، رزین‌های آن بازیافت و با اضافه کردن بعضی مواد تبدیل به رنگ قابل استفاده در صنایع مختلف می‌شود.

در این فرآیند رنگ‌هایی در طیف‌های مختلف می‌تواند تولید شود. مهم‌ترین بخش این فرآیند بازیافت رزین ضایعات رنگی است به گونه‌ای که ابتدا با استفاده از واکنش‌های شیمیایی رزین‌ها را بازیافت می‌کنیم و زمانی که آماده شد بر اساس استانداردهای موجود در زمینه رنگ، رنگدانه‌های مختلفی به آن اضافه و تبدیل به رنگ می‌شود.”

کیانی، با بیان این که برای اجرای این پروژه با شرکت تراکتورسازی قرارداد همکاری به امضا رسید، اضافه کرد: “با امضای این قرارداد ضایعات رنگی این شرکت دریافت و با بازیافت آن، رنگ مورد نیاز این کارخانه عرضه می‌شود.”

این محقق این طرح را اولین طرح تجاری سازی دانشگاه تبریز دانست و گفت: “از آنجایی که قیمت مواد اولیه روز به افزایش است با این طرح هزینه‌های تولید رنگ مورد نیاز در صنایع مختلف می‌تواند کاهش ‌یابد.”

وی از همکاری شرکت ایران خودرو با این طرح خبر داد و اظهار داشت: “ضایعات شرکت ایران خودرو در روز ۱۲ تن است در حالی که شرکت تراکتورسازی یک تن در روز است از این رو اجرای این طرح در شرکت ایران خودرو می‌تواند آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش دهد.”

منبع: خبرگزاری مهر


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.