تولید واکسن ایرانی آنفلوآنزا

از سال آینده صورت می‌گیرد؛

سلامت > تحقیقات
رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو از تولید واکسن ایرانی آنفلوآنزا از سال آینده خبر داد و اظهار کرد: زیرساخت‌های تولید این واکسن با همکاری یک شرکت خارجی در کشور فراهم شده است و معاونت تحقیقات و فناوری نیز مشارکت کرده تا تکنولوژی آن را وارد کشور کنیم.

دکتر محمد قیصرزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا قیمت بالایی دارد، اظهار کرد: با تولید این واکسن در کشور، صرفه‌جویی ارزی بالایی برای کشور ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید در نظر داشت که واکسن آنفلوآنزا دارای اهمیت استراتژیک است، زیرا آنفلوآنزا ممکن است در برخی ایام سال اپیدمی و همه‌گیر شده و نیاز به تامین این واکسن دوچندان شود. البته هنوز مجوز ساخت این واکسن صادر نشده و پرونده آن در دست بررسی است.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۶۰ درصد واکسن‌های مورد نیاز بازار را از طریق تولیدات داخلی تامین می‌کنیم، گفت: به عنوان نمونه واکسن‌های فلج اطفال، دیفتری و سه‌گانه در داخل کشور تولید می‌شوند.

قیصرزاده در خصوص نحوه نظارت بر تولید و توزیع واکسن‌های داخلی، ادامه داد: واکسن در جمعیت زیادی توزیع می‌شود و اگر عوارضی هم داشته باشد، بلافاصله پس از جریان قرار دادن مرکز مدیریت و مراقبت از بیماری‌های وزارت بهداشت جمع‌آوری می‌شود.

وی افزود:‌ خوشبختانه سیستم مراقبتی کارآمدی در کشور داریم و در تمام روستاها و شهرها سیستم پیگیری و ردیابی مراقبتی مشکلات به وجود آمده را گزارش می‌کند. سازمان غذا و دارو نیز از نظر نظارت و کنترل واکسن‌ها از سال ۲۰۱۰ میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک مرکز قابل اعتماد و کارا شناخته شده است.

رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه عمده واکسن‌های مورد استفاده در کشور را موسسه رازی تولید می‌کند، اظهار کرد: به عنوان مثال واکسن “ب.ث.ژ” و هپاتیت به ندرت وارد کشور می‌شود، تولید داخلی دارد و مرتب تحت بازرسی و نظارت قرار می‌گیرد.


RSS
منبع:همشهری آنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.