تولید ۲۴ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و ۵

عصر خودرو : تا پایان سال جاری میزان تولیدات روزانه بنزین یورو ۴ به ۲۴ میلیون لیتر خواهد رسید.

به نقل از  ممتاز نیوز، علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد افزود: پروژه بهینه سازی، ارتقای کیفیت و افزایش تولید در ۹ پالایشگاه کشور اجرا می شود که در حال حاضر در ۷ پالایشگاه که جزء طرح های مهر ماندگار است افزایش تولید و ارتقای کیفیت صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: پروژه های مربوط به بنزین سازی، بهینه سازی و ارتقای کیفیت که به عنوان پروژه های مهر ماندگار معرفی می شوند که براین اساس ۹ پالایشگاه شامل پروژه های مهر ماندگار است که ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس و آناهیتا در دست احداث هستند.

ضیغمی ادامه داد: در ۷ طرح پالایشگاهی پروژه بنزین سازی افزایش ظرفیت داشتیم که پروژه های بنزین سازی تولیدشان زیر استاندارد و با اکتان افزایی بالا بود که با طرح بنزین سازی تولید بنزین در این پالایشگاه افزایش می یابد.

وی گفت: تولیدات برخی از پالایشگاه ها در زیر حد استاندارد بود که مجبور بودیم با اکتان افزایی میزان استاندارد محصولات تولید شده را افزایش دهیم اما با بهره برداری از این ۹ طرح جدید میزان اکتان افزایی کاهش می یابد و تولیدات در حد استاندارد روز بین المللی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۵ به طور میانگین ۲۷ میلیون لیتر برای اکتان افزایی وارد می شد اظهار داشت: اما در سال گذشته روزانه بین ۲ تا ۳ میلیون لیتر بنزین سوپر برای اکتان افزایی واریز شده که متعلق به پالایشگاه های خصوصی است.

ضیغمی ادامه داد: بهینه سازی، ارتقای کیفیت، بنزین، نفت و گاز، نفت سفید و مشتقات جانبی است که یک سری از پروژه ها مراحل اجرایی و پایانی را طی می کند به طوری که افزایش ظرفیت پالایشگاه امام خمینی شازند از ۱۷۰ هزار بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه، پالایشگاه لاوان از ۲۵ به ۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: حدود ۱۱٫۵ میلیارد دلار اعتبار برای ارتقای کیفیت و ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای پروژه های بنزین سازی در نظر گرفته شده است.

ضیغمی تصریح کرد: هم اکنون در ۳ پالایشگاه آبادان، اصفهان و تهران هم پروژه های ارتقای کیفیت و هم پروژه بنزین سازی به صورت همزمان در حال اجرا است.
وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۱ حدود ۲۴ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ تولید می شود تاکید کرد: اما میزان تولید بنزین با کیفیت یورو ۲ حدود ۳۸ میلیون لیتر در روز خواهد بود و همچنین نفت و گاز تولیدی با استاندارد یورو ۴ و ۵ در حد ۲۴٫۹ میلیون لیتر و یورو ۲ در حد ۷۰ میلیون لیتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اضافه کرد: در سال ۹۲ میزان تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ به ۵۰ میلیون لیتر و یورو۲ نیز به ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر خواهد رسید که با این حساب می توان گفت تا پایان برنامه پنجم بنزین تولید شده با استاندارد یورو۴ و ۵ تا حد ۷۳ میلیون لیتر گازوئیل تا حد ۷۶ میلیون لیتر می رسد.

ضیغمی با اشاره به تحریم کشورهای بیگانه افزود:‌ این کشورها به ظاهر ابر قدرت و در باطن ضعیف هستند زیرا پروتکل هایی که خودشان امضا کردند زیرپا گذاشتند و دست به کارهای غیرانسانی می زنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این کشورها واقعا ابرقدرت هستند در میدان عمل مبارزه می کردند و نه آنکه دست به کارهایی می زدند که هنوز مردم را دچار مشکل کنند.

ضیغمی یادآور شد: پالایشگاه شیراز و کرمانشاه( آناهیتا) ۲۲ هزار بشکه و شیراز پالایشگاه فارس نیز محصولات تولیدی افزایش خواهد یافت و در تبریز پالایشگاه نفت شهریار ارتقا می یابد اگر به تاخیر بیفتد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی خاطر نشان کرد: ۲ پروژه ۳هزار میلیارد تومانی در دست اقدام است که مراحل طراحی و انجام عملیات شروع شده است.


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.