تولید ۹۵درصد واکسن مورد نیاز در کشور/ ساخت پروتزهای عصبی حرکتی

تولید ۹۵درصد واکسن مورد نیاز در کشور/ ساخت پروتزهای عصبی حرکتی

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تولید ۳۵ واکسن در حوزه های انسانی، دامی و آبزیان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح می توانیم ۹۵ درصد واکسن های مورد نیاز را در کشور تامین کنیم.

به گزارش دریچه خبر ، دکتر محمد مهدی نژاد نوری افزود: در کمیسیون سلامت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری سه طرح کلان تولید واکسن های انسانی، واکسن های دامی و پروتزهای عصبی- حرکتی تعیین شده بود که گزارش عملکرد آن در این جلسه ارائه شد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به جزئیات این ۳ طرح کلان اظهار داشت: تولید ۱۶ واکسن انسانی و ۱۹ واکسن در حوزه دام از جمله اهداف تولید واکسن ها تعیین شد ضمن آنکه تولید پروتزهای حرکتی برای افراد دچار ضایعات حرکتی در دستور کار قرار گرفت.


وی با تاکید بر اینکه برای این ۳ طرح کلان سازمانها، کارفرماها، ناظر، مجری و کمیته راهبردی مشخص شده است، ادامه داد: بر اساس توافقات انجام شده قرار است برای ۲ پروژه تولید واکسنهای انسانی و دامی فاز صفر مطالعاتی آن تا ۳ ماه آینده انجام شود.
 

مهدی نژاد در خصوص پروژه تولید پروتزهای عصبی-حرکتی توضیح داد: به دلیل انجام مطالعات در زمینه پروتز عصبی- حرکتی، فاز صفر آن اجرایی و وارد فاز اجرایی شده است.
 

وی با تاکید بر تامین اعتبارات این طرحها خاطر نشان کرد: با تخصیص ردیف بودجه و حمایتی که برای این طرحها در نظر گرفته شد امیدواریم بتوانیم تا سال آینده به بازار مصرف عرضه کنیم.
 

به گفته مهدی نژاد، با اجرای این واکسن ها ۹۵ درصد واکسنهای کشور با استفاده از فناوریهای نوین در داخل کشور تولید می شوند.
 

وی با اشاره مجریان طرح تولید واکسن، افزود: واکسن های انسانی با محوریت انسیتو پاستور و واکسن های دامی با محوریت انستیتو رازی ساخته می شوند که در این زمینه دانشگاه های علوم پزشکی تهران، تهران و شهید بهشتی مشارکت دارند.

 

تحول بنیادی در توانمند سازی معلولان


معاون پژوهش و فناوری وزات علوم مهدی نژاد نوری، طراحی و تولید پروتزهای عصبی- حرکتی را تحول بنیادی در زمینه توانمند سازی معلولان ذکر کرد و ادامه داد: تحقق این هدف نشان دهنده توانمندی محققان و دانشمندان کشور است چرا که در دنیا این رشته جزء حوزه های مهم و پیشرفته است.

 

تلاش وزارت علوم برای تامین اعتبارات

مهدی نژاد با اشاره به تامین اعتبارات لازم، خاطرنشان کرد: مرحله اول تامین بودجه برای ساخت واکسن ها همانند سایر طرحهای کلان از سوی وزارت علوم تامین می شود و بقیه اعتبارات نیز بر اساس مصوبه شورای عالی، در سال آینده ردیف بودجه مستقلی در نظر گرفته شود.

 

مشارکت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در طرحهای کلان

مهدی نژاد به بیان موضوعات مطرح در کمیسیون علوم انسانی پرداخت و توضیح داد: بحث پژوهشگاه حوزه و دانشگاه  موضوع دیگر نودمین کمیسیون دائمی شورای عالی عتف بوده است.

 

دبیر شورای عالی عتف با اشاره به ضرورت تشکیل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به منظور وحدت میان حوزه و دانشگاه با فرمان امام راحل تشکیل شد. این پژوهشگاه نقش موثری در حوزه علوم انسانی و تولید محتوا داشته است.


وی به بیان ظرفیتهای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پرداخت و گفت: این پژوهشگاه تاکنون ۲۳۰ اثر در حوزه علوم انسانی با توجه به تاکیدات و مباحث اسلامی منتشر کرده و همکاری گسترده ای با معاونت های آموزشی دارد.

 

مهدی نژاد از مشارکت این پژوهشگاه در طرحهای کلان مصوب شورای عالی عتف خبر داد و افزود: این پژوهشگاه  در طرحهای کلان به عنوان مجری محوری مشارکت دارد.


وی در خصوص طرحهای کلان ملی در حوزه علوم انسانی توضیح داد: در این زمینه ۲ طرح کلان در حوزه علوم انسانی مصوب شده است که تاکنون عنوان و طرح مشخصی برای آنها تعیین نشده است و کمیسیون دائمی شورا در حال تعیین عناوین این طرحهای کلان است.


DaricheKhabar.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.