تونس برای دریافت وام یک میلیارد و ۲۰۰میلیون دلاری تلاش می کند

به گزارش ایرنا ، ‘ ریاض بالطیب’ در کنفرانسی خبری خاطرنشان کرد که تونس در این چارچوب مذاکرات خود را با بانک جهانی ، بانک توسعه آفریقا و اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

بانک مرکزی تونس اعلام کرده است که انتظار می رود کسری بودجه این کشور در سال ۲۰۱۲ به ۶٫۶ درصد برسد.

کارشناسان اقتصادی و مالی تونس، همواره دولت این کشور را از گرفتن وام های کلان خارجی برحذر داشته اند و گفته اند که این روند اقتصاد و بازار مالی تونس را به سوی پرتگاه سوق می دهد.

** افزایش سرمایه گذاری خارجی

وزیر سرمایه گذاری و همکاری بین المللی تونس همچنین از افزایش سرمایه گذاری خارجی در این کشور خبر داد.

وی گفت که در نیمه اول سال ۲۰۱۲ حجم سرمایه گذاری خارجی در تونس نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۱ حدود ۴۵ درصد ( ۵۳۰ میلیون دلار) و نسبت به سال ۲۰۱۰ حدود ۸ درصد افزایش یافته است.

بالطیب افزود: ۷۲ موسسه جدید نیز وارد مرحله تولید شده اند که حدود ۴۰ موسسه در زمینه صنعت فعال هستند و انتظار می رود حدود ۶ هزار و ۷۵۰ شغل جدید بوجود آید.

وی به اصلاحات صورت گرفته برای تسهیل و تشویق سرمایه گذاری خارجی بویژه بخش خصوصی در تونس اشاره کرد و اظهار داشت که طرح تشکیل کمیته ملی سرمایه گذاری و صندوق سرمایه گذاری در تونس بزودی به دولت این کشور ارائه می شود.

وزیر سرمایه گذاری و همکاری بین المللی تونس خاطرنشان کرد که دامنه همکاری های این کشور به سوی منابع جدید از جمله کشورهای آسیایی و خاورمیانه سوق پیدا کرده و تشکیل اتاق های مشترک تونس و کشورهای دیگر در دستور کار قرار دارد.

یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس اخیرا در این کشور برگزار و دو کشور ۸ سند همکاری امضا کردند.

در حاشیه این کمیسیون یک هیات ۲۲ نفری از بخش خصوصی ایران به ریاست معاون بین الملل اتاق بازرگانی و صنایع ایران به تونس سفر کرد و دو طرف برای گسترش همکاری ها به توافقات خوبی دست یافتند.

** توافق با قطر در زمینه ساخت پالایشگاه نهایی نشده است

وزیر سرمایه گذاری و همکاری بین المللی تونس اعلام کرد که توافق این کشور با قطر در زمینه طرح ساخت پالایشگاه های ‘ الصخیره و سراورتان’ نهایی نشده است و تنها در این زمینه بررسی هایی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد که انصراف تونس از ادامه کار با قطر در این زمینه بعید نیست و تونس ممکن است با سرمایه گذاران خارجی دیگری وارد مذاکره شود.

خاورم ** ۱۳۲۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۷۰۱۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.