تونل های انتقال آب بزرگترین طرح آبی خاورمیانه به بهره برداری می رسد

۳۱فروردین۱۳،

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، ˈخسرو ارتقاییˈ اظهارکرد: طرح انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود، بزرگترین طرح آبی کشور است و در مجموع حدود ۲۷۰ کیلومتر طول دارد که شامل ۵۶ کیلومتر تونل، ۱۸۰ کیلومتر خط لوله فولادی ۲۰۰۰ میلیمتری، سد و بند انحرافی است و به این ترتیب از سامانه های بزرگ انتقال آب در کشور و خاورمیانه محسوب می گردد.

وی افزود: در این طرح، آب با عبور از تونل های بلند وارد رودخانه قمرود شده و در پشت سد گلپایگان ذخیره و توسط خط انتقال ۱۸۰ کیلومتری به شهرهای هدف شامل گلپایگان، خوانسار، خمین، محلات، دلیجان، سلفچگان، ساوه و نیمور و شهر مقدس قم منتقل خواهد شد.

ارتقایی با بیان اینکه با تکمیل سد کوچری، آب در پشت این سد ذخیره خواهد شد، افزود: فاز اول طرح دو سال پیش با حضور ریاست جمهوری به بهره برداری رسید و فردا نیز بهره برداری کامل از تونل های انتقال آب بزرگترین طرح آبی خاورمیانه انجام خواهد گرفت.

وی بیان کرد: با خروج دستگاه تمام مکانیزه TBM از آخرین قطعه تونل انتقال که ۲۰ فروردین ماه سال جاری اجرایی شد، بیش از ۱۸ مترمکعب آب به شکل ثقلی از سرشاخه های دز و از طریق تونل بلند به قمرود منتقل می گردد.

ارتقایی وزن قطعه های TBM خارج شده از تونل را افزون بر ۴۰۰ تن اعلام کرد و افزود: با خروج قطعه های این دستگاه و بدون نیاز به پمپاژ، آب به صورت ثقلی از تونل بلند به پشت سد گلپایگان و پس از آن به مخزن سد ۱۵ خرداد قم منتقل می گردد و به این ترتیب آرزوی دیرینه مردم این شهر برای استفاده از آب شرب گوارا و شیرین محقق خواهد شد.

براساس این گزارش، از ۱۸ اسفندماه ۹۱، سامانه پمپاژ آب متوقف و آب به صورت ثقلی و به میزان سه مترمکعب بر ثانیه از طریق تونل انتقال آب به سد ۱۵ خرداد منتقل می گردد و فردا (سه شنبه) با حضور مقام های عالی کشور این طرح به طور رسمی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

تهرام/۹۹۷۷/۱۸۲۳

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.