«تَرنگ» با اجرای موسیقی فارسی کردی به ایوان شمس می‌رود

۲۰م آذر ،

برزو امیری عنوان کرد:

سینما پرس- گروه هفت هنر/ برزو امیری از کنسرت گروه موسیقی «تَرنگ» ۱۰ و ۱۱ اسفندماه در ایوان شمس خبر داد و گفت: در این اجرا در دو بخش قطعات فارسی کردی را اجرا خواهیم کرد.

برزو امیری نوازنده، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی تَرنگ، در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: پایه اصلی ما در گروه «تَرنگ» موسیقی ایرانی و نواحی است که بیشتر بر روی موسیقی کردی و ترانه های آن کار می گردد.

وی افزود: آخرین کنسرت گروه تیرماه ۹۱ در تالار رودکی بود که در آن موسیقی کردی و فارسی در دو بخش اجرا شد. خواننده بخش اول حمید خزاعی و خواننده بخش دوم محمدرضا داوری بود که از خواننده های کردی کرمانشاهی است.

سرپرست گروه موسیقی «تَرنگ» عنوان کرد: کنسرت بعدی ما در اسفندماه در ایوان شمس خواهد بود که در بخش اول آن موسیقی محلی و قدیمی ایرانی اجرا می گردد، قطعاتی که مردم با آن ها خاطره دارند و یک حس نوستالژی در مخاطب خلق می کند. بخش دوم نیز اجرای موسیقی کردی است.

وی ادامه داد: خواننده بخش اول حمید خزاعی و خواننده بخش دوم فواد حسینی است و هنرمندانی که گروه را همراهی خواهند کرد؛ محمود کریمی نوازنده سنتور، محمد موسوی نوازنده تار، میلاد پرصبر نوازنده تار، سجاد سقایی نوازنده عود، پرستو مرادی نوازنده بم تار، وفا مصباحی نوازنده نی، مجید علیزاده نوازنده تنبک و ابراهیم احمدی نوازنده دف می باشند خودم نیز نوازندگانی کمانچه وآهنگسازی و تنظیم قطعات را برعهده خواهم داشت. یکی نوازنده نیز قرار است به گروه اضافه شود.

امیری با اشاره به اینکه قابلیت اجرای موسیقی کردی در دستگاه های مختلف نسبت به موسیقی سایر نواحی ایران بیشتر است، تصریح کرد: معمولا در کارهای کردی ساخت تمامی قطعات با خودم است و قابلیت این نوع موسیقی در این است که نسبت به موسیقی های دیگر می تواند در دستگاه های مختلف اجرا شود. به طور مثال موسیقی لرستان تنها در دستگاه ماهور قابلیت اجرا دارد اما در موسیقی کردی همه دستگاه ها را می توان انتخاب کرد و نواخت.

وی در خصوص اشعار و ترانه هایی که توسط گروه «تَرنگ» به اجرا در می آید، اظهار داشت: بیشتر اشعار عاشقانه است منتها ما برای اینکه در گرفتن مجوز با مشکلی روبه رو نشویم از اشعار و ترانه هایی استفاده می کنیم که قابل استفاده باشند در ترانه های کردی نیز یکسری ترانه های قدیمی و محلی را انتخاب می کنیم که با ریتم ملودی قطعات همخوانی داشته باشند.

این آهنگساز در رابطه با نام گروه توضیح داد: «تَرنگ» در زبان اصیل ایرانی زخمه ای است که به هر سازی زده می گردد و معنای لغوی آن زخمه ساز است که گاهی با «تُرنگ» که از مرغ های وحشی جنگل های شمالی کشور است اشتباه گرفته می گردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته این کنسرت ۱۰ و ۱۱ اسفندماه از ساعت ۸ تا ۱۰ در سالن ایوان شمس برگزار می گردد.

انتهای پیام/ص/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۹۵۲


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.