تکرار/ خارج شدن انحصار تولید اسکادا از دست آمریکا/ آموزش رشته جدید دفاع سایبری در دانشگاه پدافند غیرعامل

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

سردار جلالی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره iبه ساخت نرم‌افزار اسکادای بومی گفت: سه شرکت دانش‌بنیان داخلی، نمونه‌های اسکادا را در داخل کشور تولید کرده‌اند و از آن استفاده می‌شود.

سردار غلامرضا جلالی در گفتگو با خبرنگار دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران درباره ساخت نرم‌افزار اسکادای بومی اظهار داشت: این نرم‌افزار فرآیندهای صنعتی را مدیریت می‌کند و در حوزه‌های بسیاری کارکرد دارد.
 
وی افزود: iبه طور مثال در حوزه انرژی هسته‌ای اسکادای زیمنس که تولید آلمانی‌ها بود طوری هماهنگ شده بود که چون فضای نرم‌افزاری آن در سیستم عامل کار می‌کند در واقع ویروس استاکس‌نت را در بستر اسکادای زیمنس و محیط ویندوز طراحی کردند، iبه شکلی که فرامین غلط iبه دستگاه‌های مدیریت کننده بدهد.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: کشورهای مختلف تولیدکننده در حوزه اسکادا طبیعتا نگاه امنیتی دارند و ما شاهد هستیم که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی بخشی از سهام تولید‌کنندگان اسکاداهای بزرگ جهانی مثل زیمنس و سیسکو را خریدند و در واقع iبه نوعی تسلط امنیتی در این حوزه پیدا کردند، لذا استفاده از این نوع اسکادا برای کشور تهدید محسوب می‌شود.
 
سردار جلالی درباره پیشرفت کشورمان در ساخت اسکادا گفت: سه شرکت دانش بنیان داخلی نمونه‌های اسکادا را در داخل کشور تولید کردند که از آن استفاده می‌شود.
 
وی افزود: تولید اسکاداهای بومی iبه منظور قطع وابستگی در فرآیندهای صنعتی صورت می‌گیرد که این می‌تواند رویکردی بسیار اساسی باشد و ان‌شالله اگر این پروژه‌ها نهایی شده و iبه نتیجه برسد می‌تواند ایمنی و قابلیت دفاعی خوبی در حوزه‌های حیاتی و اساسی iبه ما بدهد، لذا خیلی iبه آن امیدوار هستیم و تقریبا مانع عمده‌ای در برابر آن وجود ندارد.
 
فرمانده قرارگاه دفاع سایبری کشور هم‌چنین درباره دانشگاه پدافند غیرعامل سایبری اظهار داشت: حدود ۷۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و فارغ‌التحصیل در این دانشگاه داریم که تا iبه حال در ۶ رشته کار کرده‌اند و یک رشته جدید هم با عنوان رشته دفاع سایبری اضافه می‌شود که روش‌های دفاع بومی سایبری را iبه دانشجویان آموزش می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: ایران جزو ۵ کشوری است که رشته دفاع سایبری را آموزش می‌دهد و کشورهایی که در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند مطالعه کرده‌ایم و دو مورد از آن‌ها را iبه صورت حضوری دیده‌ایم و دریافتیم که اگر عقب‌تر از ما نباشند خیلی جلوتر از ما نیستند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.