تکمیل مراحل نصب بزرگترین سازه دریایی با ظرفیت ۱٫۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز

۲۹ آبان ،

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی از اتمام مراحل پیچیده نصب سکوی بزرگترین فاز پارس جنوبی خبر داد و گفت: این سکوی عملیاتی با ظرفیت تولید ۱٫۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی نیمه شب قبل به دست متخصصان ایرانی به اجرا درآمد.

موسی سوری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: وزن این سکو ۳ هزار و ۳۰۰ تن و با مساحت ۴ هزار و ۴۱۰ مترمربع است که وزن این سازه بزرگ دریایی با احتساب ملحقات آن به بیش از ۹ هزار تن می رسد.

وی تصریح کرد: با اجرای این سکو یک سوم ظرفیت طراحی شده و تولید گاز از این فاز به میزان ۱٫۲ میلیارد فوت مکعب ( معادل ۲۸ میلیون مترمکعب نصب شده است)

سوری اظهار داشت: در طرح توسعه فاز ۱۲ به عنوان بزرگترین فاز گازی میدان مشترک پارس جنوبی ساخت و نصب ۳ سکوی اصلی و یک سکوی اقماری در مجموع با ظرفیت تولید ۸۴ میلیون مترمکعب در روز پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس طراحی و مهندسی این سکوی تولیدی براساس جدیدترین استانداردهای صنعتی توسط نیروهای توانمند صنعت نفت را از مهمترین بخش های ساخت و نصب این سازه بزرگ دریایی ذکر کرد و افزود: کلیه مراحل مربوط به تأمین کالا، ساخت واجرا و نیز انجام مراحل بارگیری و نصب این سازه به دست متخصصان و شرکت های ایرانی به بار نشسته است.

سوری با اشاره به حجم عملیات صورت گرفته در آماده سازی این بخش از تاسیسات فراساحلی ( دریایی) افزود: در این سکوی تولیدی تاکنون ۶۰ هزار  قطر اینچ لوله کشی، ۸۵ کیلومتر کابل کشی برق و ۱۱۰۰ عدد تجهیزات برق و ابزار دقیق نصب شده است که در مقیاس عملیاتی طرح های نفت و گاز جهان حجم قابل ملاحظه قلمداد می شود.

وی گفت: انجام مراحل ساخت و نصب این سازه مدرن و مجهز فراساحلی در مدت ۳۴ ماه نمونه ای از بلوغ و شایستگی صنعت نفت ایران بوده که در مسیراجرایی آن ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ساعت کار صورت گرفته است.

سوری با اشاره به برنامه فشرده توسعه بخش فراساحل فازهای در دست ساخت پارس جنوبی ضمن تاکید بر اهمیت و اولویت تسریع در بخش های دریایی پارس را گفت: این سکو دومین سکوی نصب شده یک ماه قبل در میدان پارس جنوبی است که تلاش می شود تأسیسات فراساحلی سایر طرح ها نیز براساس اهداف وقت بندی تعیین شده ساخته و نصب شود.

برپایه این گزارش تفسیری، سکوهای دوم و سوم فاز ۱۲ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در یارد خرمشهر در دست ساخت است و براساس برنامه تمام شده به فواصل کوتاه پس از نصب سکوی اول آماده انتقال و نصب می شوند.

طرح توسعه فاز ۱۲ میدان پارس جنوبی با هدف تولید ۷۵ میلیون مترمکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری پیش بینی شده است که تولید ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد در روز نیز در این فاز پیش بینی شده است./عب


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.