ثبت مراسم «بی‌بی‌ گردی» که در فهرست میراث معنوی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: مراسم «بی‌بی‌ گردی» که در فهرست میراث معنوی (ناملموس) قرار دارد، در تقویم رویدادهای گردشگری کشور ثبت شد.

ثبت مراسم «بی‌بی‌ گردی» که در فهرست میراث معنوی

به گزارش ممتاز نیوز از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز شنبه در این باره گفت: گواهینامه ثبت مراسم بی‌بی‌ گردی در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۲۰۹۴۸ به استان ابلاغ شد.

وی بیان کرد: بی‌بی‌ گردی از جمله آیین‌ها و مراسم ابتدای سال است که هنوز در برخی مناطق شهرستان قاینات مانند خضری دشت بیاض، کارشک و بسکاباد برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: برای این مراسم که روز ۱۲ فروردین و براساس یکی از داستان‌های قدیمی انجام می‌شود زنان سالخورده (بی‌بی) را برای گردش به خارج از روستا می‌برند و یکی از زنان سالخورده روستا خشت خام را برداشته و سطح خشت را گل می‌پوشاند، زنان و دختران جوان هم با یک قطعه چوب و پنبه فتیله‌ای شمع درست کرده و آن را روی خشت روشن می‌کنند.

وی گفت: سپس یکی از زنان سالخورده که خشت را بالای سر گرفته در جلو، زنان و دختران همراه با شادی و دایره‌زنان پشت سر او از روستا خارج می‌شوند و در محلی که قبلا قنات و چشمه آبی بوده و متروکه شده، جمع می‌شوند، این خشت را داخل چاه انداخته و بر این اعتقاد و باور هستند که غم و غصه‌ها را در چاه می‌ریزند و آن سال را همراه با شادی، خوشی و سلامتی شروع خواهند کرد.

مراسم بی‌بی‌ گردی با شماره ۱۴۵۷ در فهرست میراث معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/


فرهنگ و هنر

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.