ثبت ملی بزرگ‌ ترین معماری دست‌کند ایران

به گزارش سه نسل، آتوسا مؤمنی امروز در اجلاس ثبت ملی آثار تاریخی گفت: امروز بزرگترین معماری دست‌کند ایران به نام ارزان‌فوت در استان همدان به ثبت ملی می‌رسد.

وی در ادامه بابیان اینکه مناسک حج هم ثبت ملی می‌شود، گفت: ۲ غار استثنایی استان کردستان نیز به عنوان آثار تاریخی و طبیعی به ثبت می‌رسد.

به گفته مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور در اجلاس ثبت آثار تاریخی بیش از ۶ تا ۷ ماه کار شده و بیش از هزار نفر ساعت وقت صرف بررسی حدود ۶۰۰ پرونده تاریخی و معنوی شده است.

مؤمنی از ثبت ۸ پرونده آثار تاریخی استان فارس تا ظهر امروز در اجلاس ثبت آثار تاریخی کشور خبر داد و گفت: تنها یکی از این پرونده‌ها به صورت مشروط ثبت شده است که برای تکمیل پرونده ۱۵ روز فرصت دارد.

وی درباره اینکه آیا این آثاری که به ثبت می‌رسند حریم آنها نیز ثبت خواهد شد، گفت: در اینکه آمار حریم ثبت شده نسبت به آثار ثبت شده کمتر است شکی نیست به همین دلیل تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال یک هزار پرونده حریم را به ثبت برسانیم.

مؤمنی ادامه داد: آثاری که حریم آنها بیشتر با مخاطرات شهری و طبیعی دست به گریبان است در اولویت قرار دارند.

به گفته مدیرکل ثبت آثار تاریخی کشور استان‌های خراسان جنوبی و خراسان شمالی پیشرفت خوبی در حریم‌گذاری آثار تاریخی داشته‌اند که تلاش خواهد شد به تدریج حریم آثار تاریخی تهران، شیراز و اصفهان در اسرع وقت به ثبت برسد.

مؤمنی تأکید کرد: ثبت آثار تاریخی بزرگترین و اولین گام حفاظتی آثار است و بعد از آن که لوح ثبت این آثار صادر شود طرح مرمتی آنها آماده خواهد شد و هر استانی می‌تواند برای این آثار ثبت شده هزینه کند.

وی یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی که در این اجلاس به ثبت ملی می‌رسد را خانه معین‌التجار بوشهری اعلام کرد.

به گزارش سه نسل، قرار بود این اجلاس با حضور سیدحسن موسوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کار خود را آغاز کند که وی در این مراسم حضور نیافت.


گردشگری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.