ثبـات در بـازار ارز حاکـم می‌شـود

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز تاکید کرد: طبیعتا هر طرحی دارای مشکلات خاص خود است و برای مشکلاتی که از سوی ارباب جراید، صادرکنندگان و واردکنندگان مطرح می‌شود در اولین‌فرصت در چارچوب کمیته‌ای که وجود دارد راهکارهای لازم را طراحی و بعد اجرا می‌کنیم و تا به امروز نیز بسیاری از مشکلاتی که توسط متقاضیان مطرح شده را برطرف کردیم.

صمدکریمی ـ سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دارندگان و متقاضیان ارز ـ در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، با بیان این مطلب ابراز کرد: مرکز مبادلات در واقع به عنوان پنجره واحدی عمل می‌کند که نمایندگان بانک‌ها در آن‌جا جمع شدند و با همکاری هم مشکلات متقاضیان بررسی و برطرف می‌شود و با تجمیع بانک‌ها در این مرکز ارتباط بین بانک‌ها تسریع یافته و دیگر نیاز نیست برای ارتباط بین بانک‌ها نامه نگاری شده یا زمان زیادی صرف کرد.

 

 

وی در پاسخ به این سوال برخی متقاضیان در نقل و انتقال با مشکلاتی مواجه هستند گفت: احتمال این‌که حواله‌‌ای انجام نشود و نقل و انتقالاتی در این زمینه صورت نگیرد بسیار کم است ولی امکان دارد مشکلاتی برای نقل و انتقالات داشته باشیم ولی این مشکلات عمده نخواهد بود چون در سیستم به طور دقیق محل ارز، نوع ارز و میزان آن مشخص است و اگر مشکلی به وجود بیاید سریع برطرف می‌شود.

 

 

وی گفت: ما در این مرکز با همکاری بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور درصدد برطرف کردن این مشکلات هستیم.

 

 

کریمی گفت: در قدم‌های بعدی بخشی از منابع صندوق توسعه ملی و سایر صادر کنندگان غیر نفتی در این بازار عرضه خواهد شد.

 

وی پیش از این نیز گفته بود: در آینده شاهد ثبات در بازار ارز خواهیم بود و طبیعی است بعد از ایجاد ثبات طبیعتا با کنترل شوک‌های خارجی اقتصاد می‌توانیم شاهد روند نزولی نرخ ارز در بازار باشیم.

 

 

همچنین مینو کیانی راد‌ ـ معاون ارزی بانک مرکزی ـ درخصوص تاثیر بازار مبادلات ارز بر بازار ارز بیان کرد: باید اجازه داد مدتی از فعالیت مرکز مبادلات ارزی بگذرد تا به تقاضاهای واقعی پاسخ داده شود و فشار بر بازار آزاد از این نظر، کاسته شود. در این صورت، دلیلی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد.

 

 

وی درباره نحوه محاسبه نرخ ارز در این مرکز گفت: پس از درنظر گرفتن سبدی از ارزهای معامله شده در صرافی‌های مجاز، نرخ اولیه به‌دست ‌می‌آید و پس از کسر کارمزد ، دو درصد از این رقم کاسته می‌شود و در نهایت، نرخ ارز غیرمرجع ( مبادله‌ای) به دست می‌آید.

 

 

گفتنی است؛ بانک مرکزی مرکز مبادلات ارزی را با هدف تسهیل مبادلات و رسیدگی به تقاضاهای واردکنندگان راه‌اندازی کرده است، به دانشجویان بورسیه و بیماران دارای تاییدیه ارز به نرخ مرجع فروخته می‌شود. هم‌چنین بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از خرید و فروش ارز در بانک‌ها برای مصارفی مانند مسافرت خبر داد.

 

بر این اساس فروش ارز به نرخ مرجع کماکان برای دانشجویان بورسیه (مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و پزشکی) همچنین بیماران دارای تاییدیه شورای عالی پزشکی و زائران حج تمتع امکان‌پذیر خواهد بود.

 

کلیه بانک‌ها مجازند ارز متقاضیان را (اعم از حواله و اسکناس) به نرخ غیرمرجع(مبادله‌ای) که روزانه توسط اداره بین‌الملل بانک مرکزی اعلام می‌شود خریداری کنند.

 

همچنین کلیه بانک‌های عامل می‌توانند ارزهای خریداری شده به شرح بند(۲) فوق را به نرخ غیرمرجع(‌مبادله‌ای) به علاوه یک درصد (با احتساب کارمزد) بابت مصارف خدماتی (به‌ استثنای ارز مسافرتی) و در چارچوب مقررات به فروش برسانند.

 

از دیگر تصمیم‌های ارزی بانک مرکزی درباره مسافران است که بر این اساس مسافران خارج از کشور می‌توانند ارز مسافرتی موردنیاز خود را به نرخ غیر مرجع(مبادله‌ای) به علاوه یک درصد (با احتساب کارمزد) در چارچوب مقررات از بانک‌های ملی ایران یا ملت تامین کنند.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.