ثمره فناوری‌های ورزشی رنو

رنو برای جشن تولد ۵۰ سالگی آلپاینA110 خود،‌ سنگ تمام گذاشت

جام جم آنلاین: رونمایی از خودروهای خاص به عنوان هدیه جشن ۵۰ یا یکصدسالگی محصولات ویژه‌ای از خودروسازان بزرگ، ابتکار عمل هیجان‌انگیزی است که بسیاری از شرکت‌های شناخته‌شده خودروسازی در سراسر جهان برای جلب توجه علاقه‌مندان به این صنعت، دست به انجام آن می‌زنند.

این ماجرای هیجان‌انگیزی است که درخصوص رنو و یکی از محصولات تاریخ سازش نیز روی داده است. رنو برای برگزاری جشن تولد ۵۰ سالگی یکی از معروف‌ترین محصولات خود یعنی آلپاینA110 سنگ تمام گذاشت. نیم قرن پیش بود که پای این خودرو به سالن‌های تولید رنو باز شد و سر و صدای زیادی نیز راه انداخت. در همان زمان از این خودرو به عنوان یکی از زیباترین خودروهای جاده‌ای جهان یاد می‌شد. وزن کم و کنترل پذیری قابل توجه دو فاکتور مهم و تقریبا کافی بودند تا رنو از این خودرو و نسخه‌های بعدی آن در رالی‌های مختلف در سراسر جهان استفاده کند.

از هفته‌ها پیش حدس زده می‌شد که رنو در سالروز ۵۰ سالگی این خودروی محبوب خود از مدل خاصی با ویژگی‌های منحصر به فرد رونمایی خواهد کرد که چنین نیز شد. طراحان و مهندسان رنو ۱۱۰ A آلپاین را بار دیگر و این بار به شیوه‌ای کاملا مدرن ارائه کردند تا نشان دهند این شرکت فرانسوی برای زنده نگاه داشتن یاد خودروهای خاص خود برنامه‌های کلانی دارد. این مدل جدید را می‌توان تعریف دوباره‌ای از همان آلپاین نیم قرن پیش رنو دانست که البته به شیوه‌ای کاملا مدرن خلق شده است. تمرکز اصلی مهندسان در طراحی این خودرو عمدتا روی ویژگی‌های خاص آن از جمله بدنه فوق آیرودینامیک آن معطوف بوده است.

آلپاین A110 از جهات مختلف مورد توجه کارشناسان صنعت خودرو قرار دارد. این خودروی اسپرت از بدنه‌ای تشکیل شده که از فیبر کربنی است. بدیهی است که چنین خودرویی حتی به رغم به کارگیری سیستم سنگین موتوری و تجهیزات متنوع جانبی، نباید وزن زیادی داشته باشد. اگر سری به فضای داخلی خودرو و تجهیزات پیش روی راننده بزنیم با امپراتوری هیجان‌انگیزی از فناوری‌های پیشرفته مواجه می‌شویم که برای حرکت سریع و با قدرت مانوردهی بالا در کنار هم جمع شده‌اند. شاسی به کارگرفته شده برای این خودرو دقیقا مشابه شاسی خودروی سرعتی و افسانه‌ای مگان تروپی است که از آن در رقابت‌های رالی استفاده می‌شود، هر چند مهندسان رنو اصلاحاتی در آن صورت داده و بر استحکام آن به طرز چشمگیری افزوده‌اند.

شاهکار جدید رنو به موتور ۵/۳ لیتری ۲۴ سوپاپی مجهز است که با ۴۰۰ اسب بخار قدرت، توان خیره‌کننده‌ای به آن می‌دهد. هوای مورد نیاز موتور خودرو از طریق سیستم مکش کربنی وارد آن می‌شود و این همان چیزی است که در مگان تروپی نیز دیده می‌شود. سیستم مکش کربنی تنها یکی از ابتکار عمل‌های به کارگرفته شده مهندسان رنو در پروژه ساخت آلپاین A110 بوده است. البته اتفاقی که درخصوص رونمایی از برخی خودروهای خاص روی داده است نیز درباره این خودرو دیده شد. در جریان برگزاری رقابت‌های گراند پریکس موناکو در فرانسه بود که نخستین تصاویر آلپاین A110 منتشر شد و این درحالی است که قرار نبود در چنین موقعی تصاویر این خودرو منتشر شود. نکته جالب توجه این است که چنین اتفاقی درخصوص خودروی مفهومی Devir رنو در سال ۲۰۱۰ نیز روی داده بود. این‌گونه به نظر می‌رسد که یک جاسوس حرفه‌ای در رنو تمام خبرهای این شرکت خودروسازی را زیر نظر دارد!

آلپاین A110 را می‌توان نتیجه بارز نگرش نوین رنو موسوم به «فناوری‌های ورزشی رنو» دانست. تنها کافی است نگاهی به فرم کلی بدنه این خودرو بیندازیم. بدنه این خودرو آنقدر انحنادار است که از آن به عنوان یکی از انحنادارترین خودروهای اسپرت هزاره سوم یاد می‌شود. این فرم کلی موجب می‌شود جریان هوا با سرعت و راحتی بیشتر از مقابل آن عبور کند و این یعنی افزایش بازدهی خودرو در سرعت‌های بالا.

یکی از ابتکار عمل‌های پنهان اما تأثیرگذاری که مهندسان رنو در این پروژه به آن پرداخته‌اند مربوط به شکافی است که در سپر جلویی آن دیده می‌شود. این شکاف که در ظاهر به عنوان بخشی از پروژه زیباسازی خودرو اما در عمل به عنوان بخش مهمی از سیستم ساختاری آن محسوب می‌شود نقش زیادی در کاستن از فشار هوا دارد. خودرو تنها ۸۸۰ کیلوگرم وزن دارد که این مزیت را می‌توان مرهون به کارگیری فناوری فیبر کربنی در ساخت بدنه آن دانست. گذشته از آن به سبب مصرف بسیار پایین خودرو، از باکی با گنجایش تنها ۳۰ لیتر سوخت استفاده شده است که البته با توجه به کلاس ساخت خودرو یعنی خودروهای اسپرت چنین اقدامی بیشتر به عنوان یک ضرورت بوده است. این خودرو مجهز به تایرهای مخصوصی است که توسط شرکت میشلن طراحی و تولید شده است. درحقیقت می‌توان گفت تمام تلاش‌ها و هزینه‌هایی که برای ساخت آلپاین A110 صرف شده برازنده برگزاری پنجاهمین سالگرد خودرویی است که در زمان خود در زمره سرعتی‌ترین و در عین حال آیرودینامیک‌ترین خودروهای اسپرت جهان قرار داشته است.

شرکت رنو تنها به فاصله کمتر از ۲۴ ماه از رونمایی از Dezir، خودروی اسپرت آلپاین A110 را معرفی کرده است. دو خودروی فوق اسپرت به فاصله کمتر از دو سال که بخوبی نشان از تلاش مدیران این شرکت برای پیدا کردن جایگاهی ثابت در بازار خودروهای اسپرت سرعتی دارد. این همان شعاری است که مدیران ارشد این شرکت از آن دم می‌زنند: جایگاهی ثابت و مطمئن در بازار پررونق خودروهای اسپرت. طراحان رنو رنگ آبی را به عنوان رنگ اصلی این خودرو انتخاب کرده‌اند تا حس شناورشدن را با بیشترین میزان تأثیرگذاری در ذهن بیننده القا کنند. آلپاین A110 از ظرافت‌های خاصی برخوردار است. این ظرافت‌ها را حتی می‌توان در ماکت چوبی که مهندسان رنو با استفاده از ابزارهای ساده ساخته‌اند مشاهده کرد.

این خودرو تداعی‌کننده شکوه و هیجان مدل اولیه‌ای است که سال ۱۹۶۲ ارائه شد. از آن خودرو به عنوان نخستین و بهترین خودروی مسابقه‌ای رنو یاد می‌شود. در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی پاریس در آن سال و زمانی که «ژان ردل» از Berlinette A110 رونمایی کرد، خبرنگاران حاضر در محل مبهوت ساختار آیرودینامیک این خودرو شدند. که برای زمانه خود یک پیشرو محسوب می‌شد.

آلپاین ‌A110 در‌نمای نزدیک

 

 

 

 

 

 

 

بدنه خودرو انحنادار است و از آن به عنوان یکی از انحنادارترین خودروهای اسپرت هزاره سوم یاد می‌شود. این فرم کلی موجب می‌شود جریان هوا با سرعت و راحتی بیشتر از مقابل آن عبور کند

 

 

 

 

 

 

 

آلپاین A110 از ظرافت‌های خاصی برخوردار است. این ظرافت‌ها را حتی می‌توان در ماکت چوبی که مهندسان رنو با استفاده از ابزارهای ساده ساخته‌اند مشاهده کرد.

NetcarShow / مترجم :‌ مهدی پیرگزی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.