جامعه‌شناسی خانواده با نگاهی به منابع اسلامی

جامعه‌شناسی خانواده با نگاهی به منابع اسلامی

جام جم آنلاین: اولین نهاد جمعی که فرد به واسطه آن وارد جامعه می‌شود، خانواده است. خانواده نقش بسیار مهمی در حیات بزرگسالی فرد دارد و چه بر مبنای آموزه‌های سنتی و چه بر اساس دیدگاه‌های روانشناختی معاصر، بخش اعظمی از شخصیت افراد بر مبنای تربیت آنها در دوران کودکی و در خانواده شکل می‌گیرد.

بنابراین نهاد خانواده به خودی خود شأن بسیار بالایی برای تحقیق و بررسی و نظریه‌پردازی دارد و شایسته است چیستی آن و بایدها و نبایدهای اخلاقی و قانونی آن مورد واکاوی دقیق قرار گیرد.

منابع اسلامی در باب خانواده به هیچ‌وجه ساکت نبوده و آموزه‌های بسیار کاربردی را در باب اهمیت نهاد خانواده می‌توان در آنها یافت بنابراین مساله خانواده با تکیه بر آموزه‌ها و منابع اسلامی می‌تواند موضوعی قابل توجه در پژوهش‌های دانشگاهی باشد.

از سوی دیگر، بعضی موضوعات جامعه‌شناسی خانواده مطرح در محافل دانشگاهی غرب در جوامع اسلامی موضوعیت ندارد و نیز بالعکس.

خانواده در جوامع اسلامی با مسائل متعددی روبه‌روست که جامعه‌شناسی خانواده آن‌گونه که در محافل دانشگاهی غربی مطرح است، هنوز به بررسی عمیق آنها نپرداخته است که کارکردهای نفقه، غیرت، حجاب، تربیت اسلامی فرزندان، ازدواج موقت و… نمونه‌هایی از این مسائلند.

کتاب جامعه‌شناسی خانواده با نگاهی به منابع اسلامی در قالب پنج بخش و ۱۵ فصل تنظیم شده است. بخش نخست به بررسی موضوع ازدواج می‌پردازد.

در بخش دوم، ساختار خانواده و در بخش سوم، کارکردهای خانواده بررسی شده است. بخش چهارم، به برخی مباحث مهم در حوزه آسیب‌شناسی خانواده و راهکارهای تحکیم آن اختصاص دارد و سرانجام بخش پنجم به پاره‌ای مباحث نظری در حوزه جامعه‌شناسی خانواده می‌پردازد.

این کتاب بر پایه مطالعه‌ای میان رشته‌ای با تلفیق رویکردهای دینی و جامعه‌شناختی تدوین شده و دو هدف اساسی را دنبال می‌کند؛ نخست، تثبیت اندیشه علوم انسانی اسلامی در مجامع علمی که ضرورت آن در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود، دوم، بومی‌سازی علوم انسانی که در مقایسه با هدف نخست موافقان بیشتری دارد، چرا که کاستی‌های علوم انسانی غیربومی امروزه آشکارتر شده است.

این کتاب نوشته حسین بستان (نجفی) است که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بتازگی آن را برای نخستین‌بار در حجم ۲۵۰ صفحه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و بهای۴۲۰۰ تومان منتشر کرده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.