جای خالی نانو در بسته بندی

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

بیشترین کاربردی که نانو در صنعت غذایی دارد مربوط به بسته بندی است چراکه بسته بندی، محصول را از صدمات فیزیکی و آلودگیها حفظ می کند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران بسته بندی چهره کالاست و به همراه مواردی مانند طرح و نام تجاری و کیفیت به نحوی با هم ترکیب می شوند تا کالا به راحتی معرفی شود.

بسته بندی در واقع اولین ارتباط مشتری با محصول است؛ بیشترین کاربردی که نانو در صنعت غذایی دارد مربوط به بسته ­بندی است.

** اهمیت بسته بندی با نانو

بیشترین کاربردی که نانو در صنعت غذایی دارد مربوط به بسته بندی است چراکه :

۱٫ بسته بندی، محصول را از صدمات فیزیکی و آلودگی­ها حفظ می­کند.

۲٫ بسته بندی های نانویی با کارایی وسیع و موثر در برابر انواع ریزساختارهای زنده می توانند سبب افزایش عمرمفید و ماندگاری دراز مدت محصولها شوند.

۳٫کیفیت ضد میکروبی و خواص ممانعتی آن، بهداشت بهتر، کنترل بیشتر، ممانعت از بی رنگی و خسارت کمتر به ساختار آن را سبب می­ شود.

۴٫ استحکام در مقابل حرارت. یعنی از فساد و پلاسیدگی میوه ها و سبزی ها در دمای بالا جلوگیری می کند.

۵٫ زمان ماندگاری محصولات در بسته بندیهای نانو از سه یا چهار روز به دو تا سه هفته در شرایط دمای محیط خارج از یخچال افزایش می یابد.

** بسته بندی در نانو

بسته بندیهای نانویی به دو دسته تقسیم می گردد :

الف) بسته بندی کنترل کننده موادغذایی با استفاده از نانوذرات.

اکسیژن مسئله سازترین عامل در بسته بندی مواد غذایی است زیرا این عنصر سبب فساد چربی مواد غذایی و همچنین سبب تغییر در رنگ آنها می گردد. در این نوع بسته بندی ها، نانوذرات به صورت زیگزاگ قرار گرفته اند و مانند سدی مانع از نفوذ اکسیژن می شوند. به بیان دیگر مسیری که گاز باید برای ورود به بسته طی کند طولانی می گردد . به همین خاطر مواد غذایی در این بسته ها تازگی خود را بیشتر حفظ می کنند.

ب) بسته ­بندی هوشمند.

در این نوع بسته بندی که برای افزایش عمرمفید محصولهای غذایی است، سیستمهای بسته بندی قادر خواهند بود پارگی ها و سوراخهای کوچک را با ‌توجه به شرایط محیطی (مانند تغییرات دما و رطوبت) ترمیم و مصرف کننده را از فساد مواد غذایی آگاه سازند.

در این نوع بسته بندی نانوحسگرهایی وجود دارد که نسبت به گازهایی که از مواد غذایی آزاد و سبب فساد می شوند به شدت حساس بوده و تغییر رنگ می دهند. این تغییر رنگ علامت واضحی از سلامت یا فساد مواد غذایی است. این سیستم به مراتب دقیقتر و مطمئنتر از فروش با تاریخ مصرف است.

** نتیجه بسته بندی در نانو

می توان از نانو در صنعت غذایی مثل بسته ­بندی، تولیدغذا و… استفاده کرد. نانو می­تواند به طرز چشمگیری در سلامت غذا، حفظ محیط زیست به ­کار رود. امید است در آینده بتوانیم هر چه بهتر و بیشتر از نانو در همه زمینه های علمی کمک بگیریم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.