جداسازی سلول های کبدی در شیراز

۲۲ آبان ،

شیراز واحد مرکزی خبر/ علمی

برای اولین بار در خاورمیانه ، محققان و پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به جداسازی سلول های کبدی با هدف تزریق به بیماران کبدی شدند .
به گفته ملک حسینی ، رئیس مرکز پیوند بیمارستان نمازی شیراز ، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شیراز پس از ۳ سال آزمایش و تحقیق با جداسازی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد سلول از هر کبد ، پس از مراحل آزمایشگاهی آن ها را آماده تزریق به بیماران با نارسایی حاد کبدی و اختلالات آنزیمی می کنند .
در این روش ، کبدهای چرب ، کبد های دیر اهدا شده و غیرقابل پیوند نیز قابل استفاده می شوند .
دکتر گرامی زاده از محققان سلول های کبدی با اشاره به مشکلات درمانی بیماران کبدی گفت : برای درمان بیماریهای حاد و مزمن کبدی که به مراحل پیشرفت رسیده اند، پیوند کبد تنها راه درمان است.
این در حالی است که در حال حاضر تامین عضو پیوندی برای این دسته از بیماران تنها از منابع انسانی ممکن است لذا بسیاری از بیماران با مشکلات عدیده ای از جمله وقت انتظار طولانی جهت یافتن دهنده مناسب روبرو می باشند و این مسئله ممکن است این بیماران را با خطر مرگ و میر ناشی از بیماری نارسایی کبد مواجه سازد.
با جداسازی سلول های کبدی و تزریق آن ، هر بیمار به ویژه کودکان تا ۴ ماه بیشتر زنده مانده و شانس بیشتری را برای دریافت و پیوند کبد پیدا می کند .
به گفته ملک حسینی ، رئیس مرکز پیوند بیمارستان نمازی شیراز تا پایان امسال نیز ، اولین تزریق این سلول های کبدی در شیراز انجام می گردد .
سلول های بنیادی می توانند به عنوان یک منبع تازه (سلول درمانی) برای درمان بعضی بیماریها از جمله بیماریهای کبدی به کار برده شود.
۰۰۰۲


IRIBNews RSS ScientificNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.