جدایی ری از تهران قانونی و مصوبه مجلس است

به گزارش ایرنا،طبق مصوبه مهرماه سال ۷۵ شهرستان ری دارای کد تقسیماتی ۱۶۲ شده و به موجب آن دارای ساختار مشخص و مجزا از شهر تهران است.

ماده ۱۴ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری همه نهادها و سازمان‌ها را موظف می‌دارد تا محدوده همه واحدهای تقسیمات کشوری را رعایت کرده و در چارچوب مرزهای تقسیمات کشوری مصوب به تعریف محدوده شهرها و جرایم خود بپردازند.

طبق تبصره ۳ ماده ۷ قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری، مرکز شهرستان جزو همان شهرستان بوده و باید شهرداری مستقل داشته باشد اما شهرری به عنوان مرکز شهرستان ری تا کنون فاقد هرگونه سازمان اداری شهر و شهرداری مستقل بوده که این امر خلاف قانون است.

‘امیرحسین باقرنژاد’ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: جای سئوال است که چرا تاکنون قانون در مورد استقلال شهرستان ری اجرا نشده و اگر نمایندگان این دوره مجلس شورای اسلامی می خواهند که این قانون اجرا نشود باید مراحل آن را طی کنند و در صحن علنی مجلس این قانون را ملغی کنند.

وی افزود: ما نمی توانیم قانون را اجرا نکنیم و اکنون مجلس می تواند از دولت و یا وزیر سئوال کند که چرا این قانون را دیر اجرا کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: شهرری در هیچ نقطه ای به غیر از شهرداری وابسته به تهران نیست و همه ادارات ری مستقل هستند و آقایان اجازه دهند که شهر ری با ایجاد شهرداری و شورای شهر خودش را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه یقین دارم این موضوع به نفع شهرستان ری است و از لحاظ اعتبارات نیز ضرر نمی کنیم، یادآور شد: اگر مسوولان شهرداری تهران می گویند درآمد شهرستان ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد ریال است و از آن طرف نیز سه تا سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در این شهر هزینه می کنند، پس چه لزوم و اصراری است که هم ضرر کنند و هم به زحمت بیافتند و بخشی از شهر نیز موافق نباشد.

باقرنژاد ادامه داد: اگر ضرر است اجازه دهند که دولت ضرر را بدهد و دولت نیز مکلف است به شهرستان از همه لحاظ به خصوص اعتبارات کمک کند.

فرماندار ری با اشاره به ظرفیت های این شهرستان گفت: با این همه ظرفیت آیا توهین نیست که ری تحت مدیریت و قیمومت تهران باشد.

وی با اشاره به مطرح شدن عناوین مختلف برای استقلال شهرری گفت: عنوان درست این موضوع بحث استقلال مدیریت خدمات شهرری از تهران است و من هیچ گاه قائل به جدایی ری از تهران نیستم و مصاحبه ای نیز تاکنون در این خصوص نداشته ام بلکه اعتقاد دارم که این تعریف برعکس گفته شده چرا که ما دنبال جدا شدن تهران از ری هستیم.

باقر نژاد ادامه داد: تهران دیگر دست از سر شهرستان ری بردارد و بگذارد که مردم ری این شهر را خود اداره کنند، مگر ما از شهرستان های اطراف چه چیزی کم داریم.

۶۸۸/۶۹۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۶۷۷۴۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.