جدول قرارداد۱۱ بانک با صندوق توسعه ملی

بینا- در حدود ۲ سال فعالیت صندوق توسعه ملی ۱۱٫۵میلیارد دلار برای استفاده پروژه‌های مختلف در بانک‌ها مسدودی انجام شده که ۲۸۱۷۰ میلیون دلار با بانک‌ها برای اختصاص به طرح‌های عمده بوده است.

براساس گزارش مهر، بررسی اقدامات صورت گرفته در صندوق توسعه کلی از زمان شکل گیری آن در حدود ۲ سال گذشته و شروع فعالیت رسمی نشان می دهد که در راستای حمایت از فعالیت های محوری اشتغال زا و تشویق سرمایه گذاری برای تولید انرژی؛ این صندوق تاکنون ۱۱٫۵ میلیارد دلار منابع در قالب تفاهم نامه های منعقده با بانک ها را مسدود کرده که در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

بر پایه این گزارش، محمدرضا فرزین؛ رئیس هیئت عامل این صندوق به تازگی اعلام کرده است که منابع صندوق به ۴۰ میلیارد دلار بالغ شده و تا پایان سال جاری نیز به ۵۰ میلیارد دلار افزایش می یابد.

با این حال تاکنون مجموعه تفاهمات این صندوق در بانک های ملت، صنعت و معدن، سپه، پاسارگاد، کشاورزی، توسعه صادرات ایران، ملی، صادرات، اقتصاد نوین، توسعه تعاون، سرمایه و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی؛ برای اختصاص منابع به طرح های عمده دنبال شده است.

جدول قرارداد ۲۸۱۷۰ میلیون دلاری صندوق با ۱۱ بانک

نام بانک
رقم قراردادهای عاملیت (میلیون دلار)
نوع طرح های قابل پوشش
نوع تسهیلات
تاریخ قرارداد
ملت ۷۰۰۰ نفت، پتروشیمی و نیرو ارزی اردیبهشت۹۱
صنعت و معدن ۵۸۵۰ صنعت و معدن،پتروشیمی،نفت و نیرو ارزی تیر۹۱
سپه ۳۱۵۰ نفت، پتروشیمی و نیرو ارزی تیر۹۱
پاسارگاد ۲۵۰۰ طرح ها و بخش های اولویت دار ارزی تیر۹۱
کشاورزی ۲۳۰۰ آب و کشاورزی ارزی و ریالی شهریور۹۰
توسعه صادرات ایران ۲۰۰۰ صادرات خدمات فنی و مهندسی،سرمایه گذاری خارجی، قطارهای شهری ارزی دی۹۰
ملی ایران ۲۰۰۰ سیمان، نیروگاه،پتروشیمی و پالایشگاه ارزی تیر۹۱
صادرات ایران ۱۰۰۰ صنعت، نفت، نیرو، گاز و سایر ارزی اردیبهشت۹۱
صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ۷۰۰ آب و کشاورزی ریالی آبان ۹۰
اقتصاد نوین ۶۷۰ صادرات خدمات فنی مهندسی و سایر ارزی اسفند۹۰
توسعه تعاون ۵۰۰ تعاونی ها و سایر ارزی آذر۹۰
سرمایه ۵۰۰ حمل و نقل و سایر ارزی تیر۹۱

طبق اعلام بانک مرکزی مجموع منابع صندوق از محل های پیش بینی شده در بند (ح) ماده ۸۴ برنامه پنجم (اساسنامه) شامل منابع انتقالی از سال قبل، درآمد ناشی از صادرات نفت (نفت خام)، گاز و میعانات گازی و فرآورده های نفتی، درآمد حاصل از سود سپرده های صندوق نزد بانک مرکزی و واریزی بابت ۵۰ درصد مانده حساب ذخیره ارزی در پایان سال ۸۹؛ مبلغی بالغ بر ۴۰ میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار است.

کشاورزی و آب، مسکن و ساختمان، صنعت و معدن، حمل و نقل و سار؛ از زمینه های اصلی و محور قراردادهای منعقد شده صندوق توسعه ملی با بخش های مختلف است.

کشاورزی و آب

در حوزه کشاورزی و آب تاکنون ۲۹ شرکت از استان های مختلف کشور همچون فارس، سمنان، بوشهر، تهران، خوزستان و مازندران توانسته اند از منابع صندوق توسعه ملی در قالب قراردادهای منعقده با بانک ها برخوردار شوند که تسهیلات ارائه شده به ۲۸ شرکت به صورت یورو و به ۱ شرکت نیز به صورت دلار بوده است. از این تعداد شرکت که توانسته اند طرح های خود را به پذیرش بانک های عامل برسانند ایجاد ۲۸۳۹ شغل جدید برآورد شده است.

مسکن و ساختمان

در این بخش نیز تاکنون ۴۷ شرکت توانسته اند از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانک ها قرارداد منعقد کنند که کل مبالغ پرداخت شده به این شرکت ها به صورت یورو بوده است. از این تعداد شرکت که از استان هایی مانند یزد، خراسان شمالی، مرکزی، قزوین، خوزستان و چهارمحال و بختیاری است ایجاد ۵۷۶۶ فرصت جدید شغلی برآورد شده است.

صنعت و معدن

تاکنون تعداد ۲۰۳ شرکت فعال در این حوزه توانسته اند طرح های قابل قبول برای دریافت منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانک ها را ارائه کنند که از این تعداد که در استان هایی مانند اصفهان، کرمانشاه، هرمزگان، ایلام، همدان، لرستان و البرز واقع شده اند ایجاد تعداد ۲۹۰۲۸ فرصت جدید شغلی برآورد شده است.

حمل و نقل و سایر

در بخش حمل و نقل نیز تاکنون تنها یک قرارداد به مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال با شرکت قطار شهری مشهد به امضاء رسیده که از این تعداد ۴۸۱ شغل جدید برآورد شده و در بخش سایر نیز ۳ شرکت موفق به دریافت تسهیلات یورو در استان های کرمان، هرمزگان و قزوین شده اند که برآورد ایجاد اشتغال در این حوزه نیز به میزان ۲۸۱ فرصت جدید شغلی است.

به صورت کلی از کل ۲۸ هزار و ۱۷۰ میلیون دلاری که تاکنون برای استفاده طرح های بخش خصوصی در قالب تفاهم نامه های صندوق توسعه ملی و بانک ها مسدود شده است، ایجاد ۳۸ هزار و ۳۹۵ فرصت جدید شغلی در کشور برآورد شده است

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.