جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا که از جشنواره سی و یکم فیلم فجر بازماند

ممتازنیوز:

13910227000423 PhotoL

پروژه سینمایی «چ» حاتمی‌کیا که روایت‌گرا دو شبانه روز زندگی شهید چمران است، پس از طی فراز و نشیب‌های فراوان جایی در الفبای فجر سی‌ و یکم نیافت.

در میانه اولین فصل سال، بهار سینمای ایران با زمزمه شروع ساخت فیلمی دیگر از ابراهیم حاتمی‌کیا کلید خورد، ساخت فیلمی در مورد شهید مصطفی چمران از یک سو و کارگردانی «حاتمی‌کیا» که اعتبارآفرین ژانر سینمای دفاع مقدس است از سوی دیگر باعث شد، کوچک‌ترین جزئیات این فیلم از ابتدا زیر ذره‌بین رسانه‌های مختلف قرار بگیرد.

حاتمی‌کیا که مدت‌ها از ژانر جنگ دور بود، پیش تولید فیلم «چ» را از اردیبهشت‌ماه آغاز کرد، این پروژه که روایتگر دو روز و دو شب از زندگی شهید چمران- از روز بیست و پنجم تا بیست و هفتم مرداد ۱۳۵۸ زندگی شهید چمران- بود، بالاخره در جلسه شورای صدور پروانه فیلمسازی ۳۵ میلیمتری، اول خرداد‌ماه پروانه ساخت گرفت.

پس از کسب پروانه ساخت مهمترین بحث، انتخاب بازیگران به ویژه بازیگر نقش شهید چمران بود، از ابتدا اعلام شد این نقش را یک نابازیگر ایفا نخواهد کرد و پس از آن حدس‌های رسانه‌ای برای این بازیگر شروع شد، اما بسیاری از گمانه‌زنی‌ها درست از آب در نیامد و قرعه بازی در نقش شهید چمران سرانجام به نام بازیگر «مختار ثقفی» افتاد.

«فریبرز عرب‌نیا» از ۱۹ تیرماه در نقش «چمران» جلوی دوربین حسین جعفریان رفت و در کنار بازیگرانی چون «مریلا زارعی»، «بابک حمیدیان» و «اسماعیل سلطانیان»، «سعید راد» و «امیررضا دلاوری» و… بازی در پروژه «چ» را آغاز کرد، اما پس از گذشت چند هفته اعلام شد عرب‌نیا در پی اختلاف با ابراهیم حاتمی‌کیا از بازی در این فیلم انصراف داده است این در حالی بود که اولین فیلم از بازی عرب‌نیا در فیلم سینمایی «چ»- در همان مقطع زمانی- منتشر شد و لشکری‌پور نیز در گفت‌وگویی با فارس اعلام کرد فیلمبرداری این فیلم با حضور عرب‌نیا از سرگرفته می‌شود و توقف فیلمبرداری تنها به دلیل استراحت عوامل بوده است.

13910527000292 PhotoL
پس از شروع دوباره فیلمبرداری، «حسین سلامی»، «سیدمحمد حسینی»، «حمیدرضا مقدم‌فر»، «سیداحمد میرعلایی»، «مهدی چمران»، «حجت‌الاسلام رحیمیان» از پشت صحنه فیلم بازدید کردند، اما به نظر می‌رسید در پس فیلم شهید چمران، پشت پرده‌های دیگری هم وجود دارد تا اینکه فریبرز عرب‌نیا برای فیلمبرداری آخرین سکانس فیلم سینمایی «چ» سر صحنه فیلمبرداری حاضر نشد و حضور فیلم چمران در جشنواره فیلم فجر هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

البته کار به اینجا ختم نشد و بحث دستمزد چندصد میلیونی عرب‌نیا و عدم حضور وی در سکانس پایانی به برنامه «هفت» هم کشیده شد و او نحوه برخورد عوامل فیلم با خود را، نوعی برده‌داری عنوان کرد و لشکری‌پور؛ نماینده فارابی در واکنش به این اظهار نظر گفت: وقتی شرایط بازیگر تنها به دلیل داشتن «راکورد» به کارگردان و گروه تحمیل می‌شود، این برده‌داری است.

با همه این تفاسیر و آشنایی اهالی سینما با فضای فیلمسازی حاتمی‌کیا، بسیاری مشتاقانه منتظر تماشای این فیلم در فجر سی و یکم بودند و در حالی که شنیده‌ها حاکی از این بود که نسخه ناقصی از فیلم به دبیرخانه جشنواره ارائه شده، محمدرضا عباسیان صراحتا اعلام کرد که هیچ نسخه‌ای از پروژه «چ» به دبیرخانه نرسیده و جشنواره معطل هیچ فیلمی نمی‌ماند، حتی چمران حاتمی‌کیا و پس از آن لیست منتخبان سودای سیمرغ در حالی اعلام شد که «چ» بزرگترین غائب این جمع بود.

حاتمی کیا که پیش از این «گزارش یک جشن» را در جشنواره بیست و نهم فجر به نمایش در آورد -و هنوز مجوز اکرانی برای آن صادر نشده- این بار نیز در سودای سیمرغ فجر حضور نخواهد داشت، اما بسیاری امید به تماشای این فیلم در اکران خصوصی دارند که احتمال می‌رود برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآید.

فارس


اخبار ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.