جزئیات ارایه تسهیلات به زلزله‌زدگان / تشکیل ۵۵۰۰ پرونده برای دریافت وام

چکیده: معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان جزئیات ارایه تسهیلات به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، گفت: حدود ۵۵۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی تشکیل پرونده داده‌اند، ضمن اینکه مصالح هم به منطقه آورده شده و در حال انجام پی‌کنی و پی‌سازی در این مناطق هستیم.

عزیزالله مهدیان در خصوص اقدامات دولت برای بازسازی مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی، اظهار داشت: پس از زلزله به سرعت نیاز این مناطق برآورد شد و تسهیلاتی در این باره به تصویب رسید تا به صورت قرض الحسنه و کمک بلاعوض در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به تسهیلات مسکن روستایی در مناطق زلزله زده، بیان کرد: تسهیلات ۱۲۵ میلیون ریالی که همان تسهیلات بهسازی مناطق روستایی است، با کارمزد ۴ درصد در اختیار مردم این مناطق قرار می گیرد که بازپرداخت این تسهیلات ۱۵ ساله با احتساب دوران ساخت است.

وی به کمک بلاعوض دولت اشاره کرد و گفت: به ازای هر واحد ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض در اختیار زلزله زدگان قرار می گیرد، همچنین ۱٫۵ میلیون تومان هم از طریق بانک مسکن بصورت بلاعوض برای ساخت مسکن به آنها داده می شود.

مهدیان با بیان اینکه پیش بینی ارایه تسهیلات به ۱۰ هزار واحد هم در شهرهای زلزله زده شده است، افزود: به ۵ هزار واحد احداثی ۲۰ میلیون تومان به ازای هر واحد پرداخت می شود و به ۵ هزار واحد دیگر هم ۵ میلیون تومان وام تعمیراتی ارایه خواهد شد.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: به هر واحد احداث شده در شهرها دو میلیون تومان و برای هر واحد تعمیراتی حداکثر یک میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۵۰۰ واحد آوار برداری شده است، گفت: حدود ۵۵۰۰ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی تشکیل پرونده داده اند و مصالح هم به منطقه آورده شده و در حال انجام پی کنی و پی سازی در این مناطق هستیم.

مهدیان با اشاره به اینکه مسکن ساکنان دایم این مناطق تا قبل از فصل سرما ساخته می شود، اظهار داشت: سرعت اجرای کار بیشتر در اختیار مردم است و دولت هم در کنار آنها تلاش می کند تا به سرعت نوسازی و بازسازی این مناطق به پایان برسد.

وی با تاکید بر اینکه در شهرها خسارات زیادی به خانه ها وارد نشده است، بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که تعداد واحدهای مسکونی تعمیراتی بیشتر است و براساس بررسی ها مقرر شده که به بناهایی با کمتر از ۳۰ درصد تخریب خسارت جزئی پرداخت شود و بین ۳۰ تا ۶۰ درصد تخریب هم تسهیلات بیشتری تعلق گیرد.

مهدیان با بیان اینکه متاسفانه تا پیش از زلزله بخش عمده ای از روستاها در مناطق زلزله زده خانه های خود را نوسازی نکرده بودند، اظهار داشت: خانه هایی که نوسازی شده بودند، خسارت عمده ای ندیدند و حتی در برخی موارد با هیچ گونه خسارتی مواجه نشده اند.

معاون بنیاد مسکن افزود: به دلیل اینکه بخشی از این روستاها را مهاجران تشکیل می دهند که فقط در فصل تابستان در روستاها حضور دارند و مابقی سال را در مناطق دیگر زندگی می کنند، بنابراین از تسهیلات بازسازی مسکن روستایی هم استقبالی نکردند اما اهالی که در روستاها ساکن بودند از تسهیلات استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه شهر ورزقان خسارت کمتری را به نسبت دیگر شهرها دیده است، بیان کرد: در این شهر ۱۲ هزار واحد تسهیلات دریافت کرده اند، بنابراین خسارات از دیگر شهرها جزئی تر بود اما بخش دیگری که با دریافت تسهیلات نوسازی فقط تعمیرات در خانه های خود انجام داده بودند، با خسارات زیادی مواجه شدند.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.