جزئیات به حاشیه رانده شدن “ملا عبدالغنی برادر” پس از درگیری در کاخ ریاست جمهوری

ملا عبدالغنی برادر، فردی که آمریکا و متحدانش امید داشتند بتواند صدای میانه‌روی دولت طالبان افغانستان باشد پس از یک تیراندازی در داخل کاخ ریاست جمهوری، به حاشیه رانده شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، ملا عبدالغنی برادر که گفتگوهای صلح طالبان با آمریکا را برعهده اشت از سوی یکی از رهبران شبکه حقانی اوایل سپتامبر سال جاری میلادی و در پی گفتگو در کاخ ریاست جمهوری در کابل برای تشکیل کابینه، فیزیکی مورد حمله قرار گرفت.

برادر به دنبال یک کابینه جامع شامل اعضا و رهبران غیرطالبان و اقلیت‌های قومی بود که برای جامعه جهانی مورد قبول واقع می‌شود. در یکی از مراحل این جلسه، “خلیل‌الرحمان حقانی” یکی از رهبران شبکه حقانی صندلی‌اش را بلند و به سمت برادر پرتاب کرد.

محافظان هر دو طرف وارد معرکه شده و به سمت یکدیگر تیراندازی کردند که در نتیجه آن تعدادی از آنها زخمی و کشته شدند. ملا برادر در این درگیری زخمی نشد اما از کابل خارج شده و به قندهار رفت که پایگاه طالبان است تا با هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان گفتگو کند.

در انتشار فهرست کابینه دولت طالبان افغانستان هفتم سپتامبر نامی از افراد خارج از حلقه این گروه شبه نظامی نیست. اعضای شبکه حقانی نیز چهار پست دارند و سراج‌الدین حقانی، رهبر این شبکه که در فهرست افراد تحت تعقیب اف.بی.آی است، سرپرست وزارت کشور شده است. برادر نیز به عنوان یکی از دو معاون نخست وزیر معرفی شده بود. طالبان و حقانی در ۲۰۱۶ با یکدیگر ادغام شدند.

افراد مطلع گفته‌اند، رئیس آژانس اطلاعات پاکستان که در جریان جلسه در کاخ ریاست جمهوری در کابل حضور داشت، به جای برادر، از حقانی‌ها دفاع کرد؛ برادر پیش از آنکه دولت ترامپ آزادی وی را برای شرکت در گفتگوهای صلح تسهیل کند به مدت هشت سال در زندانی در پاکستان بود.

فردی کمتر شناخته شده به نام “ملا محمدحسن” به جای ملا برادر به عنوان نخست وزیر انتخاب شد چون روابط بهتری با اسلام‌آباد دارد و تهدیدی علیه شبکه حقانی نیست.

با این حال در طول یک هفته گذشته، اعضای طالبان گزارش‌ها درباره این درگیری را رد کرده‌اند. ملا برادر روز پنجشنبه در تلویزیون ملی افغانستان حاضر شد و با خواندن متنی از روی کاغذ، به شایعات درباره کشته یا زخمی شدنش پایان داد. وی ۱۲ سپتامبر برای استقبال از وزیر خارجه قطر حضور نداشت و نخستین نشست کابینه طالبان افغانستان را نیز از دست داد و در توجیه اینکه چرا نتوانسته در مراسم استقبال از وزیر خارجه قطر باشد، گفت: من از این سفر مطلع نبودم و در جریان حضور این دیپلمات ارشد قطری در سفر بودم و نمی‌توانستم سفرم را کوتاه کنم و به کابل برگردم.

در همین حال، بلال کریمی، سخنگوی طالبان نیز در گفتگویی تلفنی با رویترز گفت: ملا برادر به حاشیه رانده نشده و ما انتظار داریم او به زودی برگردد. هیچ اختلافی بین رهبران طالبان نیست.

اختلافات درونی طالبان نشانه‌ای نگران کننده برای کشورهای غربی است که از این گروه خواسته‌اند سیاست‌های معتدل‌تری از جمله احترام به حقوق زنان را اجرا کنند. چین و پاکستان به ایالات متحده فشار می‌آورند تا منابع مالی افغانستان را آزاد کند چرا که این کشور با تورم سرسام‌آور و بحران اقتصادی رو بروست.

در همین حال انس حقانی، یکی از رهبران اصلی حقانی در توییتر هر گونه اختلاف بین این گروه و طالبان را رد کرده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.