جزئیات تازه از محدودیتهای صادراتی برای ۷۳ قلم کالا + برنامه زمان‌بندی

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از ارانیکو در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

چکیده: معاون کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده توسط گمرک برای صادرات بعضی کالاها که در فهرست ۵۲ قلم کالای اعلام شده توسط سازمان حمایت وجود نداشته‌اند تاکید نمود که با ابلاغیه تازه این مشکل برطرف می‌شود.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی با بیان این‌که محدودیت‌های صادراتی برای ۷۳ قلم کالا ایجاد شده است، اظهار نمود: بر این اساس ۳۹ قلم کالا مشمول ممنوعیت صادرات و ۳۴ قلم کالا مشمول پرداخت عوارض صادراتی شده‌اند.

به گفته وی اتفاق رخ داده این است که تا پیش از این صادرات ۵۱ قلم کالا ممنوع شده بود ولی با توجه به این که گمرک بر اساس برداشت خود از صادرات همهی کالاهای ساخته و نیمه ساخته یا مواد اولیه‌ این دسته از کالاها جلوگیری می‌کرد لذا کالاهای موجود در این فهرست ۵۱ قلم کالا به صورت جزئی‌تر دسته بندی شدند تا مشکلات پیش به‌وجود نیاید.

او در مورد عوارض صادراتی ۳۴ قلم کالا نیز توضیح داد که بر اساس تصمیم تازه ممنوعیت صادرات تعدادی از کالاهای فهرست فوق برداشته شده و این دسته از اجناس می‌توانند با پرداخت عوارش صادر شوند.

وی با اشاره به این‌که ایجاد محدودیت صادراتی برای کالاها زمان بندی شده است، گفت: مواد اولیه‌ای که با ارز مرجع وارد و مشمول ممنوعیت صادرات مجدد شده‌اند از هشتم آبان ماه درباره آن ها اعمال قانون شده است. براین اساس ۱۷ قلم کالا که مواد اولیه بوده و با ارز مرجع وارد شده‌اند از هشتم آبان ماه مشمول ممنوعیت صادرات شده است.

او ادامه داد: گندم‌، آرد، شکر، گوشت قرمز، جو، ذرت، کنجاله، دانه‌های روغنی، شیر خشک، کره، روغن خام خوراکی، شمش فولادی، شمش آلومینیوم، دام زنده سبک و سنگین، لاستیک و آخال کاغذ مشمول این بند می باشند.

کرمانشاهی با بیان این‌که بعضی کالاها صادراتشان از بیست و ششم آبان با پرداخت عوارض آزاد می‌شود، گفت: سولفور مولیبدن، چوب پنبه، دوده کربن، جوش شیرین، پروپیلین، پلی اتیلن، ABS، پی.بی.آر، اس.بی.آر، اتانول از این جمله می باشند.

به گفته معاون کل سازمان توسعه تجارت، ۱۸ ردیف کالا نیز از بیست و ششم آبان ماه با پرداخت عوارض صادراتشان آزاد می‌شود.

وی همچنین اعلام نمود که گندله سنگ آهن و کنسانتره سنگ آهن دو قلم کالایی می باشند که از بیست و نهم آبان ماه صادراتشان با پرداخت عوارض آزاد خواهد شد.

کرمانشاهی با اشاره به این‌که زمان‌بندی انجام شده برای ایجاد محدودیت‌های صادراتی به این مفهوم است که پیش از زمان‌های اعلام شده صادرات این کالاها طبق روال پیش انجام می‌شود گفت:‌ بعضی کالاها در فهرست ممنوعیت صادراتی تک ستاره شده‌اند؛ به این مفهوم که صادرات آن‌ها با مجوز کارگروه تنظیم بازار امکان‌پذیر است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ادامه داد: کالاهای دو ستاره نیز داروهایی می باشند که صادرات آن‌ها با مجوز وزارت بهداشت امکان‌پذیر خواهد بود.

وی با بیان این‌که پیش از این گمرک به سبب برداشت‌های نادرست، صادرات ۵۲ قلم کالا و کالاهای وابسته به آن را ممنوع نموده بود ادامه داد: با ابلاغ بخش‌نامه تازه و اعلام ردیف‌های تعرفه‌ای دقیق این محدودیت‌ها برداشته می‌شود و دیگر صادرکنندگان با مشکل مواجه نخواهند بود.

با این اوصاف می‌توان گفت که تعداد کالاهای “صادرات ممنوع” تغییری نکرده است، بلکه ۵۱ کالاهای موجود در این فهرست به صورت جزئی‌تر درآمده‌اند.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.