جزئیات تشکیل ۱۸۷هزار پرونده بیمه بیکاری

۰۵م آذر ،

بینا- ایجاد ۱۸۷ هزار پرونده بیمه بیکاری، قطع مقرری ۱۲۰ هزار نفر، برقراری مقرری برای ۱۹۴ هزار نفر و ایجاد اشغال تازه جهت ۱۴ هزار نفر؛ کل عملکرد بیمه بیکاری دولت در سال ۹۰ بوده است.
براساس گزارش مهر، بررسی وضعیت مقرری بگیران بیمه بیکاری در سال ۹۰ نشان می دهد که در کل کشور ۱۸۷ هزار و ۱۷۹ نفر به سبب اخراج از کار و دلایلی مشابه با آن مشمول دریافت بیمه بیکاری شده اند.
همچنین برای ۱۹۴ هزار و ۷۴۹ نفر نیز مقرری بیمه بیکاری برقرار شد و از سویی دریافت بیمه بیکاری ۱۲۰ هزار و ۷۸ نفر نیز به دلایل مختلف از جمله پیدا کردن شغل تازه و یا تخلف، قطع شد. به صورت کلی در پرونده سال قبل برای ۱۴ هزار و ۳۳۸ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری شغل تازه ایجاد شد.
اختلاف ۱۰۵هزار و ۷۴۰ نفری قطع مقرری بیمه بیکاری و ایجاد اشتغال تازه در سال قبل نشان می دهد که بیش از آنچه ایجاد اشتغال تازه برای مقرری بگیران سبب قطع بیمه بیکاری شده است، احتمالا متخلف شناخته شدن اشخاصی بود که با پرونده سازی به صورت غیرقانونی از مقرری استفاده کرده اند.

تشکیل ۱۸۷هزار پرونده بیمه بیکاری
یکی از مهم ترین موضوعات اساسی در مورد بیمه بیکاری، پرونده سازی و دریافت غیرقانونی بیمه بیکاری از سوی بعضی اشخاص است به نحوی که در زمان اشتغال به کار و یا طی کردن پروسه اخراج صوری از سوی کارفرما، اقدام به پرونده سازی و دریافت ماهیانه از صندوق بیمه بیکاری می کنند.
مقامات دولتی و مسئولان کارگری بازار کار با پذیرش این موضوع، عنوان می کنند لازم است در اینباره ساز و کارهای تازهی برای جلوگیری از دورزدن احتمالی قانون توسط بعضی اشخاص سودجو اندیشیده شود.
هم اکنون ۳ درصد از حق بیمه ای که کارفرمایان برای نیروهای خود در هر ماه می پردازند به عنوان ذخیره در صندوق بیمه بیکاری جهت استفاده احتمالی نیروهای اخراجی مشمول دریافت بیمه بیکاری، قرار می گیرد. هرچند در این زمینه نیز بعضی کارفرمایان انتقاداتی را مطرح می کنند.

پرونده سازی و دور زدن قانون
گروهی از کارفرمایان معتقدند وقتی در هر ماه هزینه ای بابت اخراج احتمالی نیروهای خود به صندوق بیمه بیکاری می پردازند، بنابراین نباید در قانون کار ساز و کارهای دیگری برای منع اخراج نیروهای ناکارآمد وجود داشته باشد و کارفرما باید آزاد باشد تا بهترین نیروها را از بین متقاضیان، انتخاب کند.

جدول پرونده یکساله بیمه بیکاری

استان تعداد کل‌مقرری‌بگیران برقراری مقرری بگیران قطع مقرری اشتغال تازه
کل کشور ۱۸۷۱۷۹ ۱۹۴۷۴۹ ۱۲۰۰۷۸ ۱۴۳۳۸
آذربایجان شرقی ۱۱۰۰۹ ۱۳۰۶۱ ۸۲۶۶ ۶۱۸
آذربایجان غربی ۶۰۸۲ ۵۸۴۱ ۴۱۶۹ ۴۸۷
اردبیل ۱۸۵۸ ۱۹۳۳ ۱۶۰۷ ۱۶۳
اصفهان ۱۷۴۱۶ ۱۹۲۳۵ ۱۱۷۸۲ ۲۵۵۶
البرز ۱۶۷۴۹ ۱۲۷۸۳ ۵۹۷۴ ۴۶۵
ایلام ۴۴۸ ۳۷۳ ۲۳۳ ۳۲
بوشهر ۲۲۰۲ ۲۱۹۳ ۱۷۲۳ ۱۹۳
تهران ۴۳۱۸۳ ۵۳۳۸۸ ۲۴۷۳۰ ۲۸۰۱
چهارمحال‌وبختیاری ۱۰۹۷ ۱۲۲۷ ۷۹۸ ۱۲۵
خراسان جنوبی ۴۳۰ ۴۲۸ ۳۰۶ ۵۳
خراسان رضوی ۱۲۲۸۱ ۱۲۰۳۶ ۱۰۲۸۶ ۱۰۰۳
خراسان شمالی ۶۱۵ ۵۳۵ ۴۵۲ ۲۳
خوزستان ۷۴۸۸ ۵۷۶۹ ۴۵۳۵ ۳۶۳
زنجان ۳۷۶۷ ۴۰۱۸ ۲۷۱۵ ۵۷۴
سمنان ۲۴۴۳ ۳۱۰۷ ۲۱۰۴ ۲۷۳
سیستان و بلوچستان ۶۳۳ ۶۰۱ ۳۴۶ ۵۴
فارس ۱۰۱۸۰ ۹۷۵۷ ۷۱۳۹ ۵۳۲
قزوین ۷۰۰۰ ۷۷۳۸ ۵۵۳۸ ۷۰۳
قم ۱۷۵۳ ۱۲۶۷ ۸۷۹ ۸۲
کردستان ۲۱۵۱ ۱۹۷۸ ۱۸۰۶ ۱۲۳
کرمان ۱۸۷۶ ۱۴۸۰ ۱۳۱۹ ۱۱۴
کرمانشاه ۲۶۳۲ ۲۲۳۱ ۱۵۴۰ ۱۵۹
کهکیلویه وبویراحمد ۹۳۴ ۱۱۵ ۸ ۴
گلستان ۳۰۵۹ ۳۲۳۸ ۲۱۷۰ ۲۰۰
گیلان ۶۴۱۱ ۵۶۶۸ ۳۷۲۴ ۱۸۰
لرستان ۲۰۵۳ ۱۸۰۶ ۱۶۷۶ ۱۶۱
مازندران ۹۳۰۳ ۹۸۴۹ ۵۸۳۴ ۵۳۲
مرکزی ۵۱۶۵ ۵۳۴۰ ۳۷۸۳ ۵۴۴
هرمزگان ۱۰۱۹ ۱۳۱۰ ۶۵۴ ۳۱۸
همدان ۲۲۳۸ ۲۱۳۹ ۱۴۶۳ ۱۹۰
یزد ۳۷۰۴ ۴۳۰۵ ۲۵۱۹ ۷۱۳

عملکرد استان‌ها

تهران با ۴۳ هزار و ۱۸۳ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری در کنار گیلان با ۶ هزار و ۴۱۱ نفر، مازندران ۹ هزار و ۳۰۳ نفر، قزوین ۷ هزار نفر، خرایان رضوی ۱۲ هزار و ۲۸۱ نفر، البرز ۱۶ هزار و ۷۴۹ فر، اصفهان ۱۷ هزار و ۴۱۶ نفر، آذربایجان غربی با ۶ هزار و ۸۲ نفر و آذربایجان شرقی نیز با ۱۱ هزار و ۹ نفر؛ بیشترین تعداد مقرری بگیران را در سال ۹۰ داشته اند.

بیشترین تعداد قطع مقرری نیز در استان های اصفهان با ۱۱ هزار و ۷۸۲ نفر، تهران با ۲۴ هزار و ۷۳۰ نفر، خراسان رضوی ۱۰هزار و ۲۸۶ نفر وآذربایجان شرقی با ۸ هزار و ۲۶۶ نفر بوده است.

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.