جزئیات وصولی طلب برق ایران از عراق/ تهاتر کالا با پول برق صحت ندارد

محمد بهزاد در گفتگو با مهر درباره آخرین اقدامات انجام گرفته برای وصول بدهی برقی ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات برق به عراق، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون عراق حدود ۴۵۰ میلیون دلار از این بدهی‌های را به ایران پرداخت کرده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با اعلام اینکه در حال حاضر ایران به صورت لحظه‌ای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ مگاوات برق به عراق صادر می کند، تصریح کرد: بر این اساس از محل صادرات برق به این کشور همسایه ماهانه بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار درآمد جدید برقی برای کشور حاصل می شود.

 

این مقام مسئول در پاسخ به مهر مبنی بر تهاتر کالا با پول حاصل از فروش برق به عراق، اظهار داشت: در شرایط فعلی صادرات برق به عراق به‌طور نقدی محاسبه می‌شود و هیچگونه کالایی با این کشور همسایه در قبال منابع مالی حاصل از صادرات برق تهاتر نمی شود.

 

وی با یاداوری اینکه از محل صادرات برق به عراق باید ۳۰۰ مگاوات از برق صادراتی به سوریه و لبنان صادر شود، بیان کرد: در صورتی‌که از نظر فنی و عملیاتی امکان سنکرون شبکه برق عراق و سوریه فراهم شود، ایران برای افزایش صادرات برق آمادگی دارد.

 

بهزاد با بیان اینکه باید ۱۰۰ مگاوات برق صادراتی ایران از خاک عراق به سوریه و سپس لبنان صادرات شود، بیان کرد: امکان افزایش صادرات برق به این سه کشور اسلامی تا مرز ۲۰۰۰ مگاوات وجود دارد.

 

کریم عفتان جمیلی وزیر برق عراق اسفندماه سال گذشته خواستار تحمل و صبر ایران برای دریفت طلب ۵۰۰ میلیون دلاری برق خود از عراق شد و اعلام کرده بود: تا ۲ سال آینده که ظرفیت تولید برق عراق افزایش می‌یابد ایران به افزایش صادرات برق ادامه دهد.

 

به گزارش مهر، با افزایش ظرفیت نصب شده تولید برق ایران به بیش از ۷۰ هزار مگاوات، افزایش ظرفیت صادرات انرژی الکتریکی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

 

بر این اساس با امضای قراردادهای جدیدی با کشورهای همچون عراق، لبنان، سوریه و در آینده امارات متحده عربی، قطر و عمان کشورهای عربی به بازار اصلی صادرات برق ایران تبدیل خواهد شد.

 

آمارهای رسمی نشان می دهد از ابتدای سالجاری تاکنون حجم صادرات برق و انرژی الکتریکی ایران حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است و پیش بینی می شود تا پایان سالجاری صادرات برق ایران به لحظه‌ای ۱۶۰۰ مگاوات افزایش یابد.

 

امسال حجم صادرات برق ایران از مرز یک میلیارد کیلووات عبور می‌کند. با این حجم صادرات برق درآمدی معادل یک میلیارد دلار نصیب کشور می شود. 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.