جزئیات پیشنهاد اوباما برای مذاکره مستقیم با ایران

۲۴م آذر ،

مواضع مقامات اسرائیل نسبت به این پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران، یکپارچه نیست.

ممتازنیوز: براساس این پیشنهاد ایران باید غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند. همه ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را به کشور دیگری بفرستد یا آن را در پژوهش های علمی مصرف کند.

روزنامه اسرائیلی “یدیعوت آحارانوت” جزئیات پیشنهاد اخیر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور را منتشر کرد.

به گزارش عصر ایران، براساس خبر این روزنامه، این مذاکرات بیش از ۴ ماه طول نخواهد کشید و بر پیشنهاد آمریکا متمرکز خواهد بود. براساس این پیشنهاد ایران باید غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند. همه ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود را به کشور دیگری بفرستد یا آن را در پژوهش های علمی مصرف کند.

ایران همچنین باید به آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دهد نظارت جدی را بر فعالیت های هسته ای این کشور داشته باشد.

در مقابل، آمریکا نیز به صورت فوری، تحریم های اقتصادی سیاسی علیه ایران را کاهش می دهد.

همچنین در این پیشنهاد، دولت آمریکا خود، چارچوب زمانی را برای معامله دو طرفه میان تهران و واشنگتن تعیین خواهد کرد.

قبل از این گروه ۱+۵ نیز همین موارد را علاوه بر لزوم تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو در نزدیکی قم به ایران ارائه کرده بود که با مخالفت تهران روبه رو شد.

یدیعوت آحارونت می نویسد: با این پیشنهاد، آمریکایی ها به ایران اخطار خواهند داد که تا ماه آوریل آینده مهلت دارد غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصدی را متوقف و اجازه بازرسی های بیشتر را به آژانس بدهد در غیراین صورت آمریکا به سمت گزینه نظامی علیه ایران خواهد رفت.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: مواضع مقامات اسرائیل نسبت به این پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران، یکپارچه نیست.

بخشی از مقامات اسرائیلی این پیشنهاد آمریکا را مثبت می دانند و معتقدند این پیشنهاد می توان غنی سازی ۲۰ درصدی تهران را متوقف کرده و حجم بالایی اورانیوم غنی شده در سطح بالا را از این کشور خارج کند اما همزمان، بخش دیگری از مقامات صهیونیست نظر دیگری دارند.

آنها معتقدند این پیشنهاد آمریکا برای اسرائیل خطرناک است زیرا زمان بیشتری را به ایران می دهد تا این کشور به غنی سازی اورانیوم بپردازد.


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.