جزیره لهجه‌‌ها در ایران کجاست؟

یک نویسنده و پژوهشگر گویشهای سمنانی گفت: مردم استان سمنان به حدود۲۰ گویش متفاوت سخن می‌گویند و از همین رو سمنان را جزیره گویشها می‌گویند.

دکتر پرویز پژوم شریعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مشکلات موجود در کتابت گویشهای سمنانی، گفت: باید در نحوه کتابت و خط به شیوه واحدی برسیم که شاهد گونه‌های نوشتاری متفاوتی نباشیم و این کار نیازمند همت جمعی همه گویشوران و بویژه نویسندگان و فعالان این حوزه است.

نویسنده کتاب تاریخچه دو هزار ساله گویش باستانی سمنانی با اشاره به تاریخچه انتشار کتاب به گویش سمنانی، ادامه داد: اولین کتابی که در مورد گویش سمنانی به چاپ رسید در سال ۱۹۱۴ و از کریستین سن دانمارکی بود و بعد در سال ۱۳۳۵ کتاب دیوان پیمان یغمایی چاپ شد که دیوان فارسی است ویک بخش ۲۰ صفحه ای هم شعرهای سمنانی دارد.

وی ادامه داد: ضرب المثلهای سمنانی و واژه نامه گویشهای سمنانی عناوین دو کتاب از منوچهر ستوده هستند که بعد از دیوان یغمایی به چاپ رسیده و بعد از آن چاپ کتاب به گویش های سمنانی تقریبا متوقف شد که در اوایل انقلاب دوباره آغاز شد و امروز تقریبأ هر سال یکی از دو کتاب به عرصه فرهنگ سمنان افزوده می شود.

پژوم شریعتی با اشاره به تنوع گویشها در استان سمنان خاطر نشان کرد: این تنوع گویشها به ریشه‌های قومی بر می‌‌گردد.

نویسنده کتاب واژه نامه‌های سمنانی علت تنوع و تفاوت در گویشها را مهاجرت اقوام آریایی به ایران دانست و گفت: با آمدن آریایی‌ها به ایران زبان آنها با بومیان در هم آمیخت و تفاوتها را ایجاد کرد.

وی، خاطرنشان کرد: هر کدام از این گویش‌ها دربرگیرنده دنیایی از واژه‌های بکر و دست نخورده است، به طوری که هر شهر با شهری دیگر به کلی متفاوت است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.