جزییات طرح پیشنهادی ایران به آژانس

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

عراقچی که روز دوشنبه برای دیدار و گفت و گو با آمانو به وین سفر کرده بود، قبل از آغاز دور تازه مذاکرات ایران و آژانس با مدیرکل این نهاد بین المللی دیدار و طرح تازه ایران را برای حل و فصل مسائل فی مابین ارایه کرد.

معاون وزیر خارجه ایران پس از این دیدار در گفت و گوی اختصاصی با  ایرنا در وین از ارایه یک طرح تازه به آمانو خبر داد.

عراقچی در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص جزئیات این طرح گفت: ایران آمادگی خود را برای پاسخ به تمام سئوالات و ابهام های آژانس در یک دوره کوتاه اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق این طرح، جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است همکاری های خود با آ‍‍‍ژانس را وسعت بخشد، گفت: قرار شد که تیم های مذاکراتی ایران و آژانس پس از گفت وگوهای من و آقای آمانو، بر اساس این پیشنهاد تازه، چارچوبهای تازهی را برای همکاری ترسیم کنند.

به گزارش ایرنا، ساعتی بعد از مذاکرات عراقچی و آمانو، تیم های مذاکراتی ایران و آژانس برای عملیاتی کردن این طرح پیشنهادی تازه وارد گفت و گو شدند.

یک منبع نزدیک به مذاکرات، این گفت و گوها را متفاوت با مذاکرات قبل ایران و آژانس دانست و خاطرنشان کرد که طرفین با رویکرد تازه و رو به جلو وارد مذاکرات شده اند.

وی با اشاره به این که مذاکرات ایران و آژانس طی دو سال قبل برای دستیابی به یک ˈ رویکرد ساختاریˈ نتیجه ای نداشت و به بن بست رسیده بود، خاطرنشان کرد که طرح تازه ایران در حقیقت برای خارج آمدن از این بن بست است.

تیم های مذاکراتی ایران و آژانس شامگاه دوشنبه پس از حدود سه ساعت مذاکره جدی، ادامه بررسی طرح ایران را به صبح سه شنبه موکول کردند.

ایران در حالی در مذاکرات روز دوشنبه طرح تازهی را برای حل و فصل مسائل فیمابین، روی میز آژانس گذاشته است که دو هفته پیش نیز با طرحی تازه وارد مذاکرات ژنو شد.

ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه و رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران در مذاکرات ژنو پیشنهاد تازه ایران با عنوان ˈپایانی بریک بحران غیر ضروری ؛ آغازی برای افق های تازهˈ را روی میز گذاشت.

طرح تازه ایران در مذاکرات ژنو با استقبال گروه ۱+۵ مواجه شد و طرفین با یک رویکرد تازه، حرکت در مسیر توافق بر سر یک ˈنقشه راهˈ را آغاز کردند و در همین راستا قرار است که یک روز پس از مذاکرات ایران و آژانس، کارشناسان ایران و گروه ۱+۵ در وین وارد جزئیات شوند و نتیجه مذاکرات خود را به نشست آتی ژنو ارایه کنند.

معاون وزیر خارجه ایران با اشاره به رویکرد تازه ایران و گروه ۱+۵ برای ورود به مذاکرات جدی و واقعی در ژنو، اظهار امیدواری کرده است که ایران و آژانس نیز با یک رویکرد تازه و همراه با حسن نیت، در مدت زمان کوتاهی به حل و فصل ابهامات باقیمانده از قبل پرداخته و بیش از پیش بر همکاری های آتی برای مقابله با اشاعه هسته ای و تضمین جهانی عاری از سلاح های هسته یی متمرکز شوند.

عراقچی مذاکراتش با مدیرکل آژانس را بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت که در این مذاکرات در خصوص رویکرد تازه ایران توضیحات مفصلی داده است.

دیپلمات ها در وین با اشاره به فضای مثبت مذاکرات ایران و آژانس، دیدار عراقچی با آمانو را یک نقطه عطف توصیف کرده و امیدوارند که طرفین با توجه به طرح پیشنهادی ایران، به یک توافق دست یابند.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.