جزییات ماجرای توقیف هواپیمای سوریه در ترکیه

هواپیمای مسافربری سوریه دیشب آسمان اسن بوغا را ترک کرد اما وسایل توقیف شده از هواپیما همچنان در اختیار ترکیه است.

به گزارش کردپرس به نقل از شبکه تلویزیونی CNNturk شب گذشته انتشار خبر فرود اجباری یک فروند هواپیمای مسافربری سوریه در فرودگان اسن بوغای آنکارا، به مهم ترین خبر رسانه های ترکیه تبدیل شد. اهمیت این خبر به حدی بود که احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دقایقی پیش از بازگشت از سفر یونان، در آتن و در گفتگوی تلویزیونی شبکه TGRThaber حاضر شد و همان جا برای مدتی طولانی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

۲ فروند اف۱۶ هواپیمای سوریه را وادار به فرود کردند

غروب روز گذشته دو فروند هواپیمای جنگنده اف۱۶ ترکیه یک فروند هواپیمای مسافربری۳۲۰Airbus A را وادار به فرود در فرودگاه اسن بوغای آنکارا کردند. این هواپیما از مقصد مسکو به سوی دمشق در حال پرواز بود و تنها چند لحظه پس از فرود اجباری از سوی نیروهای پلیس ویژه محاصره شد و ۳۵ مسافر آن به مکان ویژه ای در فرودگاه انتقال یافتند.

اطلاعات ارسالی آمریکا ترکیه را تحریک کرد

روزنامه ملیت، امروز با اتکا به سخنان یکی از مقامات عالیرتبه وزارت امور خارجه ترکیه اطلاع داد که هواپیماهای مسافربری سوریه همواره برای طی مسیر مسکو به دمشق از مسیر هوایی ترکیه استفاده کرده اند اما این بار ارسال اطلاعات محرمانه واشنگتن بود که ترکیه را وادار به حرکت کرد. آمریکایی ها به ترکیه اطلاع دادند که یک فروند ایرباس سوری از مسکو حرکت کرده و مقادیر فراوانی سلاح و راکت به دمشق حمل می کند.

بازرسی ۸ ساعته

بنا به اعلام احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در گفتکو با شبکه های تلوزیونی ترکیه در بازرسی ۸ ساعته از هواپیمای سوری مقادیری بیسیم های ویژه و ادوات مخابراتی نظامی به دست آمده که حمل آنها با هواپیماهای مسافربری مغایر با قوانین بین المللی بوده با این وجود هیچ گونه سلاح، مهمات و مواد منفجره ویژه ای توسط این هواپیما حمل نشده است. داوداوغلو همچنین اعلام کرد که با همه مسافران و کادر پروازی هواپیما در اوج ادب و احترام برخورد شده و به بهترین شیوه مورد پذیرایی قرار گرفته اند.

روس ها در فرودگاه

با توجه به آن که ۱۷ تن از مسافرین هواپیمای مزبور اتباع روسی بودند، تنها چند دقیقه پس از فرود اجباری، اکیپی از دیپلمات ها و مامورین امنیتی روسی از سفارت روسیه در ترکیه به فرودگاه اسن بوغا رفته و نگرانی خود را در خصوص اتباع کشور خود اعلام کردند. دیپلمات ارشد همراه این اکیپ مامورین امنیتی ترکیه را وادار کرد که تماس تلفنی وی را با شخص احمد داوداوغلو برقرار سازند.

هواپیما آزاد شد

بلاخره پس از اتمام مراحل بازرسی و تحقیق ۸ ساعته هواپیمای مسافربری سوریه به اتفاق همه سرنشینان خود آسمان فرودگاه اسن بوغا را به مقصد دمشق تزک کرد اما وسایل کشف شده از هواپیما برای ادامه تحقیقات در اختیار ترکیه است.
ترکیه اعلام کرده که هواپیماهای مسافربری خطوط هواپیمایی ترکیه برای بازگرداندن حجاج و مسافران خود نباید از مسیر هوایی سوریه استفاده کنند.

مالکی دخیل است

روزنامه طرف در شماره امروز خود اعلام کرد که بین لغو سفر ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به ترکیه، دیدار و توافقات سیاسی و تسلیحاتی وی با نوری المالکی نخست وزیر عراق و موضوع هواپیما اتباطات پنهانی و ظریفی وجود دارد و باید در این حوزه منتظر اتفاقات تازه ای بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.