جشنواره برلین با فیلم وونگ کار وای آغاز می‌شود

۲۸م آذر ،

به گزارش خبرآنلاین، داستان فیلم رزمی/حماسی «استاد بزرگ» در پسزمینه سال‌های پرهیاهو چین دهه ۱۹۳۰ روی می‌دهد و دربارهٔ زندگی و دوران ایپ من، استاد افسانه‌ای هنرهای رزمی (با بازی تونی لیونگ چیو وای) است که استاد بروس لی بود.
 

 طرح داستانی فیلم مضامینی چون جنگ، خانواده، انتقام، علاقه، عشق و خاطره را دربرمی‌گیرد.
 

بجز تونی لیونگ چیو وای که در پنج فیلم دیگر با وونگ کار وای همکاری کرده، دیگر بازیگران «استاد بزرگ» عبارتند از ژانگ زی‌یی، چن چانگ، بنشان ژائو، شنگیانگ زیائو و سونگ هایه کایو. صدها تن از رزمی‌کاران مطرح آسیایی نیز در این فیلم بازی کرده‌اند.
 

دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین گفت: «برای ما افتخار بزرگی است که برلیناله ۲۰۲۴ را با تازه‌ترین فیلم وونگ کار وای رئیس هیئت داوران این دوره جشنواره آغاز کنیم. کار وای با «استاد بزرگ» یک فیلم تازه و هیجان‌انگیز به کارنامه خود اضافه کرده و یک فیلم هنری و به لحاظ تصویری، پرقدرت خلق کرده است.»
 

ایده ساخت «استاد بزرگ» سال ۱۹۹۶ به ذهن کار وای رسید. پیش‌تولید این فیلم حدود یک دهه و تولید فیلم تقریبا سه سال طول کشید.
 

او گفت: «باعث افتخار من است که فیلم تازهم «استاد بزرگ» به عنوان فیلم افتتاحیه برلیناله ۲۰۲۴ انتخاب شده است. این یک پروژه رویایی برای من بود که سال‌ها روی آن کار کردم. از اینکه می‌توانم فیلمم را در برلین به نمایش بگذارم بسیار خوشحالم.»
 

«استاد بزرگ»‌ در بخش رسمی، اما خارج از مسابقه برلیناله روی پرده می‌رود.
 

«استاد بزرگ» اولین بار در دنیا ۸ ژانویه ۲۰۲۴ در چین به نمایش درمی‌آید و از بهار ۲۰۲۴ در کشورهای مختلف از جمله آلمان اکران می‌شود.
            

کار وای در این دوره جشنواره برلین رئیس هیئت داورانی است که برنده جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را انتخاب می‌کنند.

کار وای که در هنگ کنگ زندگی می‌کند، سال ۱۹۹۴ با «قطار سریع‌السیر چانگ‌کینگ» در سطح بین‌المللی به شهرت رسید و از آن زمان یکی از فیلمسازان محبوب علاقه‌مندان فیلم‌های هنری در اروپا بوده است.

کار وای سال ۲۰۰۰ با فیلم «در حال و هوای عشق» برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی شد و سال ۲۰۰۴ با رمانس علمی تخیلی «۲۰۴۶» در جوایز فیلم اروپا جایزه بهترین فیلم غیراروپایی را برد.

کار وای با جشنواره برلین نیز بیگانه نیست و پیش از این چند فیلم او در این جشنواره آلمانی به نمایش درآمده است. «روزهای وحشی‌گری» سال ۱۹۹۱ در بخش فورم برلیناله به نمایش درآمد و سال ۱۹۹۶ نیز «فرشتگان سقوط‌ کرده» در جشنواره روی پرده رفت.

با این حال، او ارتباط نزدیک‌تری با جشنواره کن دارد و سال ۱۹۹۷ با فیلم «شاد بودن با هم» جایزه بهترین کارگردان را از این جشنواره دریافت کرد.

کار وای آخرین بار سال ۲۰۰۷ با اولین فیلم انگلیسی‌زبان خود «شب‌های زغال‌اخته‌ای من» با بازی نورا جونز و جود لاو در بخش مسابقه کن حضور داشت. 

شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین ۷ تا ۱۷ فوریه ۲۰۲۴ (۱۹ تا ۲۹ بهمن) برگزار می‌شود.
 

هالیوود ریپورتر / ۱۹ دسامبر / ترجمه: علی افتخاری
 

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.