جشنواره تجسمی فجر رونق داشت اگر …

سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر بعد از تجربه ناتمام ماندن در دوره قبل که به دلیل اعلام رسمی شیوع کرونا در کشور رخ داد، این روزها در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است؛ جشنواره‌ای که به لحاظ سابقه نوپاتر از سایر جشنواره‌های فجر است و اغلب هم کمتر با استقبال عموم مواجه می شود. این جشنواره امسال برای دومین سال متوالی با کرونا دست و پنجه نرم می کند.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۱۸ تا ۳۰ بهمن ماه در فرهنگستان هنر در حال برگزاری است. جشنواره امسال میزبان ۱۰۰۰ اثر هنری است که در بخش‌های گوناگون هنرهای تجسمی از عکس و پوستر گرفته تا نقاشی و خوشنویسی و کاریکاتور و … به نمایش گذاشته شده‌اند و دارای دو بخش جدید چاپ دستی و ستارگان است. بخش‌هایی که به باور دبیر جشنواره امسال، مهمترین تفاوت میان جشنواره تجسمی سیزدهم با دوره‌های پیشین قلمداد می‌شود. 

علی‌اشرف صندوق‌آبادی ـ دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر ـ در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تغییرات جشنواره امسال توضیح داد: جشنواره سیزدهم با جشنواره‌های گذشته تفاوت های زیادی از نظر تعداد آثار ارسالی و هنرمندان داشت و در حوزه تعداد آثار با رشد ۹۶ درصدی و تعداد هنرمندان با رشد ۹۱ درصدی همراه بوده است. به نظرم این میزان رشد با توجه به شرایط یک سالی که گذشت، جالب توجه است. 

صندوق آبادی بخش چاپ دستی و ستارگان را از دیگر تفاوت‌های جشنواره سیزدهم برشمرد و یادآور شد: تصمیم گرفتیم به هنر چاپ دستی که از دوره قاجار مغفول مانده بود و مورد توجه قرار نمی‌گرفت را در جشنواره امسال مورد توجه قرار بدهیم. در همین راستا از استاد احمد وکیلی به عنوان یکی از بزرگان این رشته دعوت کردیم تا در این بخش ما را همراهی کنند تا آثاری از بهترین‌های چاپ دستی به نمایش گذاشته شود؛ ضمن اینکه در طول زمان برگزاری کارگاه‌های چاپ دستی نیز برگزار می‌کنیم تا به صورت عملی نیز به این موضوع پرداخته شود.

او همچنین درباره بخش ستارگان جشنواره و اینکه چرا آثار به صورت چاپی به نمایش گذاشته شده‌اند، گفت: بخش ستارگان به معرفی هنرمندانی اختصاص دارد که در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ توانستند جوایز بین‌المللی به دست بیاورند. هدف اصلی ما این بود که اصل آثار به نمایش گذاشته شوند، اما در مسیر جمع‌آوری این توفیق را نداشتیم؛ چراکه امکان دسترسی به برخی از آثار وجود نداشت و به همین خاطر هم نمی‌توانستیم تعدادی از آثار را اصل و برخی را به صورت چاپی به نمایش بگذاریم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم کلیه آثار را به صورت چاپی به نمایش بگذاریم.

دبیر سیزدهمین جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به این پرسش که چرا در جشنواره امسال بخش مجزایی به موضوع کرونا اختصاص داده نشده است، اظهار کرد: به طور کلی رخدادهای اجتماعی روی تمام برنامه‌های جامعه تاثیر می‌گذارد و طبیعتا هنرمند نیز از حقایق عصر خود تاثیر می‌پذیرد؛ بنابراین طبیعتا برخی از آثاری که در جشنواره امسال حضور پیدا کرده‌اند، تحت تاثیر موضوع کرونا بودند. هرچند به شخصه باور دارم که کرونا بر روی تولید آثار کیفی تاثیرگذار بوده است؛ چراکه هنرمندان در این مدت فرصت داشتند در منزل بمانند و آثار باکیفیت‌تری را تولید کنند.

او ادامه داد: ما موضوع را آزاد گذاشتیم تا جامعه هنری آزاد باشد به هر موضوعی که می‌خواهند بپردازد. در این میان خیلی از هنرمندان به کرونا توجه کردند که در بخش‌های مختلف آثارشان به نمایش گذاشته شده است.

صندوق آبادی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره هنرهای تجسمی نسبت به سایر جشنواره‌های فجر از رونق کمتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر جوان است و باید آن را متناسب با سن خود ارزیابی کرد و در عین حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که گروه مخاطبان هنرهای تجسمی نسبت به سایر هنرها کمتر است. اما کمبود اعتبار نیز در این کم رونقی تاثیرگذار است؛ به عنوان مثال اگر اعتبار ما دو برابر الان بود، قطعاً استقبال نیز چند برابر می‌شد. در واقع محدودیت‌های اعتباری نمی‌گذارد آنگونه که باید و شاید در این عرصه فعالیت چشمگیر و شایسته داشته باشیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.