جغرافیای سوییس

سوییس کوهستانی ترین و مرتفع ترین کشور اروپا با وسعتی معادل ۱۸۵۲ کلیومتر است.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سوییس اینفو،کشور سوییس کوهستانی ترین ومرتفع ترینکشور اروپاست. این کشور ۱۸۵۲ کیلومتر خطوط مرزی دارد که ۷۴۰ کیلومتر آن با ایتالیا در جنوب، ۵۷۳ کیلومتر بافرانسهدر شمال و غرب، ۳۳۴ کیلومتر با آلمان در شمال، ۱۶۴ کیلومتر با اتریش در شرق و ۴۱ کیلومتر با لیختن اشتاین (Liechtenstein) در شرق است. مساحت کلی سوییس ۴۱۲۹۰ کیلومتر مربع است (حدود یک چهلم ایران. بزرگترین شهر آن، زوریخ (Zurich) و پایتخت آن، شهر برن (Bern) است.
این کشور بسیار زیبا که هر گوشه آن همچون یککارت پستالمنحصر به فرد می باشد، دارای طبیعت بکر و شگفت انگیزی است که از مجموعه ای از کوه ها، جنگل ها و دریاچه ها به وجود آمده و مناظری طبیعی را در خود جای داده که به ندرت در جای دیگری از جهان یافت می شود. ۶۰% از خاک این کشور را رشته کوه معروفآلپدر بر گرفته که در بیشتر اوقات سال پوشیده از برف است و به همین جهت در زمستان بهشت اسکی بازان است که ضمن بهره مندی از طبیعت زیبای آن، از بهترین و مدرن ترین وسایل و امکانات تفریحی استفاده می کنند.
سوییس دارای صنعت گردشگری گسترده ای است. در فصل تابستان مردم از تمام دنیا به سوییس می آیند تا در کوهستان های آن از هاکی لذت ببرند. در زمستان نیز برایاسکیبه این کشور می آیند. یکی از پاتوق های مشهور در شرق سوییس، داووس است که بزرگ ترین پاتوق زمستانی اروپا به شمار می رود.
سوئیس به طور کلی به سه منطقه جغرافیایی تقسیم می‌شود: کوه های آلپ سوئیس، ناحیه میتلاند یا فلات سوئیس و کوه های ژورا در ناحیه شمال غربی و حوالی مرز فرانسه.
بیش از ۷۰ درصد از مساحت کل سوییس که عمدتا در بخش های جنوبی و مرکزی این کشور واقع است، را کوه های آلپ و همچنین کوه های ژورا واقع در شمال غربی سوییس در بر گرفته اند. ارتفاعات آلپ سوییس، بخشی از وسیع ترین سیستم کوهستانی اروپاست که به خاطر قله های ناهموار و دره‌های سراشیبش مشهور است. مشهورترین کوه سوییس، کوه ماترهرن (Matterhorn) با ارتفاع ۴۴۷۸ متر در والیز (Valais) و ارتفاعات پنین در خط مرزی ایتالیا است. شهرت این کوه نه فقط به خاطر زیبایی آن، بلکه بیشتر به سبب تلاش هایی است که کوهنوردان برای صعود به شیب های خطرناک و یخبندان آن می کنند.
بین ارتفاعات آلپ و کوه های ژورا دره های وسیعی واقع است که تنگه های متقاطع و اریب، آن ها را به هم متصل می کنند. یکی از این دره‌ها، دره ی انگادین (Engadine) و رودخانه ی این (Inn) در جنوب شرقی کشور قرار دارد. تقریبا در همه ی دره های سوییس، آب های روان و رودها وجود دارند که اغلب، آبشارهای بسیار زیبایی، آن ها را قطع می کنند.آبشار زیبای اشتاب باخ(Staubbach) با ارتفاع حدودا ۳۰۰ متر در نزدیکی برن، از آن جمله است. در بخشی از ارتفاعات برنز (Bernese)، دره ی لاتربرونن (Lauterbrunnen) 72 آبشار وجود دارد. قله های یونگ فرا، مونچ (Monch) و ایگر (Eiger) دره‌های زیبا و مشهوری دارند.
رودخانه ی معروفراین(Rhine) و انشعابات آن که ۷/۴۹ درصد آب های این کشور است از شرق سوییس سرچشمه می گیرد و با گذشتن از آلمان و هلند به دریای شمال می‌ریزد. رودخانه ی رن (Rhone) که ۱۸ درصد آب های سوییس در آن جاریست از جنوب کشور سرچشمه می گیرد و با حرکت به سمت غرب و عبور از ژنو، وارد فرانسه می شود و به دریای مدیترانه می ریزد.
بسیاری از مناظر طبیعی و چشم اندازهای سوییس، حاصل دریاچه‌های بسیاری است که در این کشور وجود دارند. علاوه بر دریاچه‌های ذکر شده، دریاچه‌های کوچک‌تر بسیاری با سدهای طبیعی و مصنوعی مخصوصا در آلپ، وجود دارد که زیباترین آن ها شامل سیلسرزه (Silsersee) و سیلواپلانرزه (Silvaplanersee) است که بالای دره ی انگادین واقعند. بیشتر این دریاچه‌ها را رودخانه‌های یخی عصر یخبندان به وجود آورده اند.
حدود ۳۰۰۰ کیلومتر مربع یخچال و ذخیره‌های برف منطقه ی آلپ یعنی بیشترین میزان آن در تمام رشته کوه آلپ، در سوییس واقع شده است؛ ولی وسعت یخچال های فعلی در سوییس، از همیشه کمتر است. یخچال ها در دوره‌های یخبندان تقریبا تمام کشور را می‌پوشانند. هر چند برخی از یخچال ها هنوز بر جا هستند؛ ولی از نیمه ی دوم قرن گذشته از میزان یخ ها کاسته شده است.
به طور کلی، حدودهفتاد درصداز زمین های سوییس را جنگل ها و مراتع، یازده درصد، زمین های زراعی، ده درصد، دریاچه ها و رودها و نه درصد دیگر را ارتفاعات، شهرها و … تشکیل می دهد. گیاهان سوییس با توجه به وسعت کشور، از انواع مختلف هستند و درختان و گیاهان سردسیری و مدیترانه ای، تواما در این کشور دیده می شوند. صنایع چوب و جنگل داری در سوییس، بسیار پیشرفته است و جنگل های سوییس با جدیدترین روش های علمی نگاهداری می شوند. جنگل ویران در این کشور وجود ندارد. درختان جنگلی، از درختانتبریزی، بید و بید مجنون، اقاقیا، فندق وحشی، زبان گنجشک تا جنگل های افرا، ملچ، بلوط، چنار و حتی گردو و سایر چوب های صنعتی تنوع دارد و در ارتفاعات بالاتر یعنی نزدیک به قله ها، انواع جنگل های کاج و درختان صمغی (کاج های سرخ شمالی و سوزنی و کاج نقره ای) و در بلندترین قسمت ها کاج های پا کوتاه و بوته ای، مرتع های آلپ را می پوشاند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.