جلوگیری از ولخرجی با ۱۴ راه آسان

شارژرها و آداپتورهااگر همیشه به برق باشند بسیار پر مصرف خواهند بود درحالی که در حالت معمول تنها ۷تا ۱۰ وات برق مصرف می کنند

 به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران برای جلوگیری از ولخرجی این نکات را رعایت کنید :                                                      

۱_پرده های کلفت استفاده نکنید           

برای  اینکه مد روز باشید از پرده های زخیم وچندلایه استفاده نکنید که مجبور شویدبرای روشنایی خانه حتی روزهاهم چراغ روشن کنید.                                                                                                                                                  

۲- جلوی درزها را بگیرید

                                                                                                                                            

فکرنکنید بستن درزها وجلوگیری از هدر رفتن هوای داخل خانه در فصل زمستان فایده دارد، بلکه در تابستان زمانی که هوای  بیرون گرم است،نفوذ هوای گرم بیرون به داخل باعث میشود نیاز بیشتری به کولر داشته باشید. 

۳-از یخچالتان به درستی استفاده کنید 

یخچال یک پنجم هزینه برق را به خود اختصاص می دهد،بنابراین استفاده مناسب از یخچال بهترین راه کاهش هزینه برق محسوب می شود. مثلا سعی کنید دریخچال و فریزررا بی موردبازوبسته نکنید.برای قراردادن باقی مانده غذاها دریخچال صبر کنیدتاکاملا درهوای بیرون خنک شوند.هرگز غذاهای داغ را در یخچال قرار ندهید.یخچال وفریزر را با فواصل کوتاه تمیز کنید.هنگام خرید به برچسب انرژی روی یخچال توجه کنید

.

۴-وسیله پرمصرف دیگر در خانه ها ماشین لباسشویی است

سعی کنید در زمان و به اندازه مناسب از آن استفاده کنید.زمان اوج مصرف برق یعنی هنگام غروب آفتاب مصرف برق بیش از زمان های دیگر است،بنابراین درصورت امکان در این زمان ها از ماشین لباسشویی استفاده نکنید.اگرشاغل هستید و زمان زیادی رادر منزل نیستیدمیتوانید ماشین لباسویی را به اندازه حجمش از لباس پرکرده وآخرشب هنگام خواب آن را روشن کرده یا صبح ۲ ساعت قبل از خروج از خانه آن را روشن کنید.مجبور نیستید برای آنکه زودتر لباس ها خشک شوند چندین دور از خشک کن استفاده کنید. لباس ها با کمی قرار گرفتن دربرابر هوای آزاد خشک می شوند.

۵-دقت کنید هنگام خرید،ماشینی را انتخاب کنید که ۲خروجی آب گرم و سرد داشته باشد

این کار کمک میکند در مصرف انرژی کاشین بیشترین صرفه جویی صورت بگیرد.برخی از انواع ماشین ها مجهز به برنامه های شستشوی اقتصادی هستند.درزمان خرید دقت کنید متناسب با جمعیت خانواده ماشین لباسشویی مورد نظرتان را بخرید.یک خانواده ۴نفره نیازی به ماشین لباسشویی ۸کیلویی ندارد بلکه یک ماشین ۵ یا ۶ کیلویی کفایت می کند .

۶-ازلوازم فانتزی برقی استفاده نکنید

برخی از لوازم به ظاهر کوچکمصرف برقشان بسیار بیش از یخچال و ماشین لباسشویی است.مثلا قاب عکس های دیجیتال برقی ،دو برابر یخچال معمولی برق مصرف می کنند.

۷-شارژرهای پر مصرف

شارژرها و آداپتورها اگر همیشهبه برق باشند بسیار مصرف خواهند بود ئرحالی که در حالت معمول تنها ۷تا ۱۰ وات برق مصرف میکنند . یکی دیگر از آفت های اسراف برق در خانه (استندبای) نگه داشتن وسایل برقی است چون در این حالت ،اینگونه وسایل، بیشتر برق مصرف می کنند .

۸-کولرهای آبی وگازی

روی کولرهای آبی را سایه لژبان خنک بگذارید و پوشال آن را هر سال تعویض کنید.درکولرهای گازی هم سالی یک بار فیلترها را بازبینی کنید.

۹-لامپ های کم مصرف و LED

لامپ های رشته ای را با لامپ های کم مصرف تعویض کنید. مصرف برق در این نوع لامپ ها بسیار کمتر از لامپهای رشته ای است.لامپ های مهتابی هم مصرف ککمتریدارند. لامپ های LEDهم انتخاب بهینه ای هستند که هم مصرف کمتری دارند هم تاخیر در روشن شدن و چشمک زدن ندارند.

۱۰-تلزیون

هنگام خرید مانیتور و تلوزیون هم این نکته را در نظر بگیرید که انواعLEDو LCd  بهترین نوع از نظر مصرف انرژی هستند و تلوزیون های پلاسما بیشترین مصرف انرژی را دارند.

۱۱-سیستم BMS

اگردر حال ساخت خانه هستید حتما از عایق کاری دیوارها و سیستم های هوشمند نظیر (BMS ) استفاده کنید.سیستم های جدید به سادگی و بدون نیاز به سیم کشی می توانند روی کامپیوتر های خانگی نصب شوند. در این سیستم ها می توان با در نظر گرفتن میزان لازم روشنایی و گرما در روز مصرف انرژی را بسیار محدودتر کرد.

۱۲- سایه بان های تزیینی

 اگر به در و پنجره هایتان در طول روز به خصوص در تابستان نور مستقیم خورشید می تابد از سایه بان برایشان استفاده کنید. سایه بان های تزیینی بسیار زیبایی در بازار موجود است.

۱۳-تاثیر رنگ هااگر درخانه

 از رنگ های روشن استفاده کنید،باعث می شود در مصرف برق صرفه جویی شود چون دیرتر به روشن کردن لامپ نیاز خواهید داشت.

۱۴-حسگرهای روشنایی

اصلا ضرورتی ندارد که تمام طول شب راهروهای آپارتمان شما روشن باشد.برای کنترل این حالت می توان از حسگرهای  تشخیص حضور افراداستفاده کنید و حتی از این امکان میتوان در اتاق کودکان هم که مرتب لامپ هایش روشن می ماند استفاده کرد .استفاده از این نع امکانات ،هزینه اولیه چندانی نخواهد داشت و با کمی همکاری اهالی ساختمان میتوان با کمترین هزینه اینگونه سیستم ها را در منازل مسکونی و آپارتمان ها نصب کرد.

 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.