جلیلی: به ابهامات ۱+۵ به تفصیل پاسخ داده شد/۱+۵ باید صداقت خود رانشان دهد

۱۷فروردین۱۳،

IMG_1027.JPG

مذاکره کننده ارشد ایران با ۱+۵ گفت: در این دور از مذاکرات بحث‌های محتوایی و مشروح دربارهٔ‌ی برنامه عملیاتی صورت گرفت و به ابهامات ۱+۵ دربارهٔ‌ی برنامه عملیاتی به تفصیل پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به آلماتی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از پایان دو روز مذاکرات “آلماتی ۲” در نشست خبری پس از قدردانی از میزبانی قزاقستان برای برگزاری این دوره از مذاکرات گفت: جمهوری اسلامی ایران ۱۰ ماه پیش در مسکو طرح جامعی را برای پیشبرد گفت‌وگوها ارایه کرد. در این دوره از مذاکرات نیز جمهوری اسلامی برنامه‌ی عملیاتی در چارچوب طرح جامع مسکو ارایه کرد.

او ادامه داد: این برنامه‌ی عملیاتی در راستای پیشنهاد تجدیدنظر شده‌ی ۱+۵ و ملاحظات جلسه کارشناسی در بین دو دوره‌ی آلماتی ۱ و ۲ در نظر گرفته شده است. بخشی از این ابتکارات ما در پاسخ به نظرات ۱+۵ در آلماتی ۱ بود.

جلیلی اضافه کرد: در این دور از مذاکرات بحث‌های محتوایی و مشروح دربارهٔ‌ی برنامه عملیاتی صورت گرفت و به ابهامات ۱+۵ دربارهٔ‌ی برنامه عملیاتی به تفصیل پاسخ داده شد. البته میان ایران و ۱+۵ فاصله‌هایی وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران چنان‌چه بارها اعلام کرده است با تاکید بر حقوق مشروع خود از جمله حق غنی‌سازی از گفت‌وگو برای همکاری استقبال می‌کند. دو محور اساسی در این‌جا مطرح است؛ اول شناسایی حق غنی‌سازی و دوم خاتمه دادن به رفتارهایی که نشانه دشمنی با ملت ایران است. بر مبنای دو محور، برنامه‌ی عملیاتی در مسیر سازنده به ۱+۵ ارایه شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: نمایندگان ۱+۵ خواهان ارزیابی‌های بیش‌تر برنامه‌ی عملیاتی بوده و می‌خواستند نتایج گفت‌وگوها را به پایتخت‌های خود منتقل کنند. دربارهٔ‌ی چگونگی این گفت‌وگوها خانم اشتون پس از گفت‌وگو با شش وزیر خارجه ۱+۵، تماس تلفنی با بنده خواهد داشت. مذاکرات خوبی انجام شد. اکنون ۱+۵ باید اراده و صداقت خود را برای برداشتن گام‌های اعتمادسازی متناسب نشان دهد.

این خبر در حال تکمیل شدن است…


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.