جلیلی و اشتون دیدار کردند

۲۵اردیبهشت،

24-304.jpg

مذاکرات سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با کاترین اشتون، نماینده گروه ۱+۵ که در چارچوب ضیافت شامی به میزبانی ایران در محل کنسولگری کشورمان در استانبول آغاز شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان صبح روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت برای دیداری دو جانبه با رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ در راس هیاتی وارد استانبول شد.

در این سفر علی باقری، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران و معاون جلیلی، وی را همراهی می‌کند.

ملاقات دوجانبه اشتون و جلیلی در ادامه مذاکرات ایران و ۱+۵ در “آلماتی ۲” که ۱۶ و ۱۷ فروردین برای دومین‌بار در آلماتی قزاقستان برگزار شد، انجام می‌شود.

قرار بود کاترین اشتون پس از مذاکرات “آلماتی ۲” ظرف چند روز با وزیران خارجه گروه ۱+۵ مشورت کرده و پاسخ لازم دربارهٔ پیشنهاد ایران را به طرف مقابل ارائه کند. اما با گذشت حدود یک ماه از مذاکرات، ایران هنوز پاسخی به پیشنهادهایش دریافت نکرده است.

ایران انتظار دارد این پاسخ را در نشست دو جانبه ۲۵ اردیبهشت که در استانبول برگزار می‌شود، دریافت کند.

از سویی کشورهای ۱+۵ تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در ایران که در یک ماه آینده برگزار می‌شود، سعی دارند در مذاکرات بعدی با ایران تاخیر بیندازند، در حالی است که ایران همواره بر انجام مذاکرات بدون تاخیر اعلام آمادگی کرده است.

عباس عراقچی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران که به تازگی به عنوان سخنگوی وزارت خارجه منصوب شده است روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت گفت: انتخابات به صورت کلی تاثیرات خود را بر موضوع هسته‌یی ایران خواهد گذاشت، نه از این جهت که تغییراتی در مواضع اصولی ما صورت گیرد، زیرا مواضع ایران در بحث هسته‌یی اصولی و غیر قابل سازش است و هر دولتی که در پی انتخابات بر سر کار آید مسلما این روند را ادامه خواهد داد و از منافع اصولی ایران و حقوق ملتمان در بحث هسته‌یی دفاع خواهد کرد. تفاوت آن فقط این است که با حضور گسترده و مشارکت مردم در انتخابات حماسه سیاسی که خلق خواهد شد دولت بعدی با قدرت و اقتدار و عزت بیش‌تری در مذاکرات حاضر خواهد شد و مسلما دست بالاتری در دفاع از حقوق ملت ایران خواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر طرف‌های ۱+۵ ترجیح می‌دهند تا پس از انتخابات ایران صبر کنند، مربوط به خودشان است، اما از نظر ما روند مذاکراتی می‌تواند مسیر طبیعی خود را طی کند.

به گزارش ایسنا، هنوز مشخص نیست دو طرف در پایان این دیدار بیانیه مشترک یا جداگانه صادر خواهند کرد.

جلیلی در بدو ورود به استانبول در جمع خبرنگاران گفت که “ما پیشنهادهای متوازنی در آلماتی ۲ دادیم و ۱+۵ برای پاسخ به پیشنهاد ما فرصت چهار روزه خواستند، اما این فرصت طولانی شده است.”

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.