جمال عبدالناصر، مارتین لوتر و نلسون ماندلا به تلویزیون می‌آیند

به گزارش ایرنا و بنابر اعلام روزدوشنبه شبکه چهار سیما، مستند سیاسی جمال عبدالناصر دومین رییس جمهور مصر سه شنبه این هفته ساعت ۲۳ و ۱۵ دقیقه به مدت ۵۰ دقیقه از این شبکه پخش می‌شود.

جمال عبدالناصر دومین رییس‌جمهور مصر از ۱۹۵۶ تا هنگام مرگ بود؛ وی به همراه محمد نجیب، نخستین رییس‌جمهور، انقلاب ۱۹۵۲ این کشور را رهبری کرد که به سرنگونی پادشاهی مصر و سودان انجامید؛ او موفق به ملی‌ کردن کانال سوئز شد و نقش محوری در تلاش‌های ضد امپریالیستی در کشورهای عربی و آفریقا داشت و نقش کلیدی در تاسیس جنبش عدم تعهد ایفا کرد.

مستند سیاسی جمال عبدالناصر با عنوان ‘انقلاب’ به بررسی زندگی‌نامه و چگونگی انقلاب سال ۱۹۵۲ مصر از زبان محمد حسنین هیکل روزنامه نگار برجسته مصری و از دوستان نزدیک جمال عبدالناصر می‌پردازد.

در این مستند ضمن اشاره به چگونگی شکل گیری ایده‌های ذهنی و فعالیت‌های جمال عبدالناصر به تشریح چگونگی برکناری ملک فاروق پادشاه وقت مصر و به قدرت رسیدن محمد نجیب می پردازد. برخی اقدامات و دیدگاه‌های سیاسی جمال عبدالناصر در این مستند معرفی شده است.

** مستندی از رهبر سیاه پوستان آمریکا

همچنین مستند ۵۸ دقیقه‌ای از زندگی مارتین لوترکینگ رهبر سیاهپوستان آمریکا ساعت ۲۳ و ۱۵ دقیقه روز چهارشنبه (هشتم شهریور) پخش می‌شود.

مارتین لوتر کینگ رهبر سیاهپوست جنبش حقوق مدنی ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۶۴ به‌ عنوان جوان‌ترین فرد جایزه صلح نوبل را دریافت کرد؛ او در سال ۱۹۶۸ در شهر ممفیس ایالت تنسی ترور شد.

این مستند سیاسی محصول کشور انگلستان است و در آن از طریق مصاحبه با همراهان مارتین لوتر کینگ به تشریح زندگی نامه فردی وی و چگونگی شکل گیری انگیزه‌های مبارزاتی در وی می‌پردازد.

پخش بخشی از سخنرانی‌ها و تشریح برخی اقدامات مارتین برای مبارزه علیه تبعیض نژادی در آمریکا از دیگر مواردی است که در این مستند مورد توجه قرار گرفته است.

**نلسون ماندلا

مستند نلسون ماندلا نیز ساعت ۲۳ و ۱۵ دقیقه روز پنج‌شنبه ۹ شهریور پخش می‌شود؛ او نخستین رییس جمهور آفریقای جنوبی است که پیش از رسیدن به این سمت از فعالان برجسته مخالف نژاد پرستی در آفریقای جنوبی و رهبر کنگره ملی آفریقا بود.

ماندلا در طول ۲۷ سال زندان، که بیشتر آن را در یک سلول در جزیره روبن سپری کرد، مشهورترین چهره مبارزه علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی شد.

مستند ۵۰ دقیقه‌ای ‘ماندلا’ از طریق مصاحبه با همسر سابق ماندلا، فرزندان و یاران او به بیان زندگی فردی و دیدگاه‌های سیاسی و مبارزات او علیه آپارتاید می‌پردازد. موضوع زندانی طولانی مدت این مبارز آفریقایی و دستاوردهای سیاسی وی برای کشورش از دیگر مسایلی است که در این مستند بازگو می‌شود.

فراهنگ ۲۰۲۵**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۴۲۰۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.