جنگ تبلت ها/ پرونده

 در سال ۱۳۸۸ بود که پیش بینی دنیای آی تی از فروش تبلت ها خبر داد که اپل با آی پد خود سرآمد این داستان شد. ورود رقبای جدید برای اپل و در راس آن سامسونگ با گلگسی پد (تنها چند ماه بعد از ورود آی پد به بازار) باعث شد تا این موضوع حالت جدی ترین به خود بگیرد. بهار ۲۰۱۱ بود که اپل به طور رسمی از سامسونگ شکایت کرده و جنگ این دو کمپانی وارد مرحله جدیدی شد.

آمازون هم همان موقع با کیندل یا کتاب خوان خود شروع کرد و حالا کارش به جایی رسیده که با کیندل فایر اچ دی خود ملقب به کشنده آی پد، غیر مستقیم موی دماغ اپل شده است و با فروش فوق العاده توانسته جای پای خود را محکم کند.

مردم تشویق می شدند تا تبلت بخرند. اچ پی نیز که صفحه لمسی های خوبی را بیرون داده بود سعی کرد به سمت تبلت ها بچرخد تا از این بازار عقب نماند. با این تفاوت که اسلیت اچ پی با ویندوز هفت راهی بازار شد و این در حالی بود که اپل سیستم عامل آی.او.اس و سامسونگ آندروید را عرضه کرده بود.

این موضوع تا آنجا پیش رفت که بزرگترین رویداد نمایشگاهی دنیای فناوری در لاس وگاس و در ابتدای ۲۰۱۲ حکایت از راند جدید درگیری تکنولوژیک بین سازندگان سخت افزاری داشت. در این نمایشگاه قسمت اعظم غرفه ها اختصاص به جدید ترین تبلت ها داشت.

امروز تبلت ها با پشت سر گذاشتن نت بوکها، به طور غیر مستقیم مرگ آنها را موجب شده اند. بسیاری از کمپانی ها خط تولید خود را به تبلت اختصاص داده اند و درخواست بیش از حد مشتریان نیز به این موضوع دامن زده است تا جایی که گفته می شود بازار تبلت ها ۲۹۰ میلیارد دلار را سالانه وارد جیب سازندگان می کند.

دو کمپانی دیگر یعنی مایکروسافت و نوکیا نیز در کنار گوگل سخت به این بازار چشم دوخته اند تا  سهم بیشتری نصیب شان گردد.

مایکروسافت با درست کردن تبلت سرفیس و ریختن سیستم عامل ویندوز ۸ اختصاصی برای تبلت ها می خواهد خودی نشان دهد. از سوی دیگر نوکیا که با سیستم عامل سیمبین نتوانست بازار موبایل را از آن خود کند، در اتحادی استراتژیک با مایکروسافت تلفن هوشمند لومیا را با ویندوز هشت بیرون داده تا جبران مافات کند.

گوگل هم نکسوس را بیرون داده تا با آندروید خود که روی گلگسی نصب است هم از آخور بخورد و هم از توبره. البته شکست سامسونگ از اپل در دادگاه باعث شده تا گوگل وحشت کند و شرکتهای نرم افزاری که روی اندروید سرمایه گذاری کرده اند نیز از این موضوع وحشت کنند.

سایر کمپانی ها نیز جسته گریخته با اندروید تبلت ساخته و راهی بازار کرده اند که عمده ترین شان پتانسیل این را دارند که بتوانند سهم بیشتری را از سامسونگ و اپل بگیرند.

 دیروز اپل با معرفی محصولات جدید خود، عرصه جدیدی را در دنیای رقابت سخت افزاری باز کرد. هر چند در قسمت آی پد چیزی برای عرضه نداشت اما ورود مینی آی پد همچنان در هاله ای از ابهام ماند.

اپل شاید منتظر سرفیس مایکروسافت باشد تا بعد با تغییراتی، مینی آی پد خود را راهی بازار کند. اما در حال حاضر با اوضاع بوجود آمده باید تا کریسمس منتظر باشیم تا غیر از اپل رقبا  جلو رفته، اما جنگ های حقوقی و تجاری همچنان داغ بوده و ادامه یابد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.