جنگ تبلیغاتی شبکه “اسپایس” جمهوری آذربایجان علیه ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه تلویزیونی اسپایس که ظاهراً یک شبکه خصوصی اما در اصل یک شبکه دولتی جمهوری آذربایجان می‌باشد، روز چهارشنبه در مطلبی مدعی شد: ایران که همیشه سیاستی غیرصادقانه نسبت به آذربایجان را اعمال کرده، اکنون به عشق میانجی گری برای حل مناقشه قره باغ کوهستانی افتاده است. این سؤال که آیا می‌تواند ایران با آذربایجان صادق باشد پاسخی ندارد.

ایران که نمی‌تواند برای خود خمیر آماده کند در صدد بریدن رشته آش برای ماست. این کشور تصور کرده در حل مناقشه قره باغ کوهستانی می‌تواند میانجی گری کند. ایران که سیاستی برادرانه با ارمنستان اتخاذ کرده و محموله‌هایی مملو از مواد غذایی به این کشور می‌فرستد، آیا می‌تواند در مساله قره باغ موضعی عادلانه به نمایش بگذارد؟

شبکه اسپایس با این ادعا در واقع همان ادعای نخ نما و کهنه تبلیغاتی رسمی جمهوری آذربایجان مبنی بر باصطلاح دوستی و حمایت ایران با ارمنستان را البته این بار با ادبیات اربابان خود مطرح کرده است، دروغی که همه رسانه‌های جمهوری آذربایجان طی ابلاغی موظف شده‌اند آن را بمنظور سیاه نمایی علیه ایران تبلیغ کنند. اما سوال مهمی که مطرح است اینکه دلیل اینهمه اصرار برای تبلیغ دروغ حمایت ایران از ارمنستان چیست، بنظر می‌رسد ادعای اینکه ایران موضع برادرانه نسبت به ارمنستان دارد و از این کشور حمایت می‌کند، با دو هدف صورت می‌گیرد:

هدف اول انحراف افکار عمومی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان از حمایت‌های بیدریغ ایران به جمهوری آذربایجان در بیست سال اخیر در راستای سیاست ایران ستیزی می‌باشد، بخشی از نمونه‌های حمایت‌های ایران از آذربایجان عبارتند از:

• حمایت نظامی مستقیم ایران از جمهوری آذربایجان در سالهای ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ که منجر به حمله ارمنستان به یک هواپیمای ایرانی شد.

• خارج کردن هزاران نفر از شهروندان جمهوری آذربایجان از محاصره نیروهای ارمنی خصوصاً در مناطق زنگلان و فضولی و در نتیجه جلوگیری از وقوع ده‌ها فاجعه شبیه خوجالی

• احداث اردوگاه‌ها و بیمارستان‌های صحرایی برای اسکان و درمان صدها هزار آواره در صابر آباد و ایمیشلی در شرایطی که باکو درگیر جنگ قدرت بود

• کمک به ایجاد ثبات سیاسی در جمهوری آذربایجان از طریق مشارکت مستقیم در پروسه به قدرت رسیدن مرحوم حیدر علی اف از جمله انتقال وی از نخجوان به باکو با هواپیمای اختصاصی رئیس جمهوری وقت ایران

• در اختیار قراردادن جاده برای ارتباط آذربایجان با نخجوان و شکست طرح ارمنستان برای انقطاع جغرافیایی آذربایجان با نخجوان

• انتقال گاز و برق به نخجوان از جمله در زمان محاصره این منطقه و زمستان‌های ۱۹۹۲ و ۹۳ 

• ابتکار صدور قطعنامه در حمایت از آذربایجان در سازمان کنفرانس اسلامی

• حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان در مجامع بین‌المللی

• سرپوش گذاشتن روی این واقعیت که با توجه به حمایت‌های آمریکا، روسیه، رژیم صهیونیستی و اروپا از ارمنستان و انعقاد دو پروتکل دوستی ترکیه و ارمنستان، تنها عامل در جلوگیری از اشغال بخش بیشتری از اراضی آذربایجان توسط ارمنستان،  سیاست‌های ایران است. 

هدف دوم از طرح دروغ حمایت ایران از ارمنستان، انحراف افکار عمومی از یک سری واقعیت‌های تلخ درباره قره باغ می‌باشد، برخی از این واقعیت تلخ که شبکه‌های جمهوری آذربایجان اختیار ارزیابی و طرح آنها را ندارند، عبارتند از:  

• علل سفرهای مقامات آذربایجان به کشور اشغالگر ارمنستان به بهانه‌های مختلف نظیر شرکت در اجلاس‌ها

• علل اشتیاق آذربایجان به شرکت ارمنستان در مراسم موسیقی و پایکوبی یورویژن در باکو و علل اصرار آذربایجان به شرکت مقامات ارمنستان در اجلاس‌های باکو

• علل موافقت باکو با واگذاری قره باغ، کلبجر و لاچین به ارمنستان در مذاکرات کی وست، پاریس و پراگ

• علل سکوت باکو درباره اسناد منتشر شده از سوی ارمنستان مبنی بر موافقت باکو با گذشت در مناقشه قره باغ 

• علل قراردادهای آذربایجان با حامیان مالی و سیاسی اشغالگری ارمنستان از جمله رژیم صهیونیستی

• علل نقض آتش بس از سوی ارمنستان و تلفات یک طرفه ارتش آذربایجان در خطوط تماس به رغم اینهمه هیاهو درباره قدرت روزافزون ارتش آذربایجان

• علل سکوت باکو درباره بیست سال فعالیت بی نتیجه اربابان غربی درباره قره باغ، اربابانی که با چپاول نفت آذربایجان در قبال سیاست نفت در برابر زمین وعده آزادی قره باغ را داده بودند.

• علل سرمایه گذاری مقامات ارمنستان از جمله رابرت کوچاریان رئیس جمهوری سابق در چاه‌های نفتی آذربایجان در پوشش شرکت‌های روسیه‌ای و تعیین حق‌السهم برای ارمنستان از نفت انتقالی به گرجستان

• علل توزیع برخی از محصولات ارمنستان در بازار آذربایجان و بنزین و آرد آذربایجان در بازارهای ارمنستان

• علل استفاده نظامیان ارمنی از سلاح‌های رژیم صهیونیستی در کشتار خوجالی

شبکه تلویزیونی اسپایس در برنامه خود اشاره‌ای به این واقعیات تلخ نکرده است و در عین حال به نقل از المان نصیرلی که کارشناس معرفی شده ادعا کرده: در سال ۱۹۹۲ نیز جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد میانجیگیری را ارایه کرد، ایران گفت که می‌خواهد میانجی گری کرده و به حل مناقشه کمک کند. آذربایجان بسیار با این مساله حساس برخورد و آن را باور کرد. اما نتیجه چه شد؟ طرف ارمنستان از این فرصت استفاده و شهرهای لاچین و شوشا را اشغال کرد.

اسپایس در حالی ادعای بی اساس علیه میانجیگیری صادقانه ایران در سال ۱۹۹۲ را تکرار می‌کند، که پاسخ این ادعا حتی از سوی  مقامات وقت باکو داده شده است، چنانچه رحیم قاضی اف وزیر دفاع اسبق آذربایجان گفت: شوشا قربانی خیانت عده‌ای برای رسیدن به قدرت و حاکمیت شد.

اسپایس می‌تواند درباره ماهیت این عده و نوع خیانت آنها تحقیق کند. یعقوب محمداف کفیل وقت ریاست جمهوری آذربایجان و عضو هیئت مذاکره کننده در سالهای ۱۹۹۱ ـ ۱۹۹۲ نیز سال گذشته در مصاحبه با روزنامه شرق چاپ باکو گفت: قدرت‌های بین‌المللی نخواستند مناقشه قره باغ با میانجیگری ایران حل و فصل شود، به همین دلیل بود که زمانی که ما در تهران مشغول مذاکرات بودیم و سندی نیز امضا کردیم، شوشا به اشغال ارامنه در آمد. به احتمال قوی، اشغال شوشا از پیش برای همان روز تعیین شده بود، از این طریق می‌خواستند آبروی ایران را در عرصه بین‌المللی ببرند. من اطمینان دارم که ایران در میانجبگری صداقت داشت.

مدت اندکی قبل از مذاکرات حساس و سرنوشت ساز قره باغ در تهران در می ۱۹۹۲، کنگره آمریکا با تصویب مصوبه ۹۰۷ یا تحریم مالی جمهوری آذربایجان به جدایی طلبان ارمنی برای اشغال شوشا چراغ سبز نشان داد، روسیه نیز که از تبعات نقش تاثیرگذار ایران برای حل مناقشه قره باغ نگران بود، از اشغال شوشا حمایت کرد.

شبکه اسپایس همچنین بدون توجه به این واقعیت که در گذشته نه چندان دور قفقاز و قبل از قراردادهای گلستان و ترکمنچای قفقاز بخشی از ایران بوده، مدعی شده که در طول تاریخ ایران با جانفشانی بزرگی در اشغال اراضی و مصائبی که بر سر مردم ما آمده شرکت کرده است. مقامات ایران که هر هفته به ارمنستان سفر می‌کنند، در کنار آنها می‌نشینند و با آنها می‌خورند و می‌نوشند، آیا می‌دانند وابستگی سیاسی چیست؟

ظاهراً شبکه اسپایس فراموش کرده که تعداد سفرهای مقامات آذری به ایروان و مقامات ارمنی به باکو برای شرکت در باصطلاح اجلاس‌ها و نیز تعداد دیدار روسای جمهوری دو کشور بسیار بیشتر از دیدارهای محدود مقامات ایران و ارمنستان که آن هم ناشی از الزامات همسایگی می‌باشد، است. جالب اینکه در همه این دیدارها نیز مقامات ارمنستان از ایران درخواست کردند خاک خود را برای ارتباط آذربایجان با نخجوان در اختیار آذربایجان قرار ندهد.

در حمایت ایران از جمهوری آذربایجان همین بس که ایران بیست سال است که خاک خود را برای ارتباط آذربایجان با نخجوان در اختیار این کشور قرارداده و عملاً سیاست ارمنستان در قطع ارتباط آذربایجان با نحجوان را ناکام گذاشته است، اما با رضایت باکو، هر روز روسیه از حریم آذربایجان برای انتقال تجهیزات به پایگاه‌های ارمنستان خصوصاً پایگاه ۱۰۲ و ناتو نیز از همین حریم هوایی برای پیشبرد سیاست‌های اشغالگرانه خود استفاده می‌کنند.

شبکه اسپایس در پایان مطلب خود نتوانسته آرزوی واقعی اربابان صهیونیستی خود را پنهان کند و مدعی شده است: ایران باید بیش از همه به روزهایی که موشک باران خواهد شد، بیندیشد و با اظهارات گنده‌تر از دهن خود، حال آدم را بر هم نزند.

شبکه اسپایس در حالی از آرزوی خود برای موشک باران ایران حرف می‌زند که ایران هشت سال موشک باران شده اما برخلاف باکو بجای میزبانی از اشغالگران و آوردن همجنس بازان آنها به پایتختش، با اتکاء به اصول اسلامی، رهبری و مردمی خود درس فرموش نشدنی به اشغالگران و ابرقدرت‌ها در تاریخ داده و امروز در قلل رفیع اقتدار و اقتدار قرار دارد.

آرزوی اسپایس برای موشک باران ایران در شرایطی است که در هفته‌های اخیر کل خطوط تماس جمهوری آذربایجان و ارمنستان درگیر شدیدی در جریان است که طی آن ده‌ها جوان آذری شهید و زخمی شدند اما این شبکه تمایل ندارد که با انتشار اخبار صحیح این رویداد،  دل همجنس بازان یوروویژن را که آماده سفر به باکو می‌شوند، آزرده سازد، چرا که در  دیدگاه اربابان اسپایس شهوت همجنس بازان اروپایی به خون شهیدان ارجحیت دارد.

البته اتخاذ تجاهل سیاسی و نادیده گرفتن کمک‌های ایران به جمهوری آذربایجان و متهم کردن ایران به شرکت در اشغالگری و در عین حال میزبانی اشغالگران صهیونیسم در باکو و حتی التماس به ایروان برای شرکت همجنس بازان ارمنی در یوروویژن و پایکوبی در قلب پایتخت، نشان می‌دهد که شبکه وابسته اسپایس و همفکرانش در آذربایجان، جای دوست و دشمن را تغییر داده‌اند، شوق وصف ناشدنی گردانندگان اسپایس برای تکرار اتهامات رژیم تروریستی اسرائیل علیه سیاست‌های خاورمیانه‌ای ایران آن هم در برنامه‌ای که موضوعش اساساً قره باغ است، بخوبی پشت صحنه و ماهیت گردانندگان آن را آشکار و  نشان می‌دهد که این شبکه اساساً در پخش تبلیغات ضد ایرانی بازیچه‌ای بیش نیست و موظف است دروغ نامه‌هایی که دشمنان قسم خورده ایران آماده کرده‌اند را برای مردم مسلمان آذربایجان پخش کند.

اسپایس با تروریست انتحاری خواندن فلسطینانی که از خاک خود در برابر اشغالگری صهیونیسم دفاع کرده‌اند در واقع به خون شهیدان قره باغ که از خاک شان دربرابر اشغالگران دفاع کردند، بی حرمتی کرده است.

شبکه اسپایس و همفکرانش با اینگونه تبلیغات شعور مردم آذربایجان را به سخره می‌گیرند، شبیه اقدامی که شبکه‌های مصر، تونس، بحرین، لیبی تا چندی پیش با مردمشان می‌کردند.

اخبار اخبار جذاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.