جواب آیت الله مکارم به سوال یک فوتبالیست

با توجه به شرایط موجود در برخی از کشورها و نوع شغل ورزشکاران، سوال یکی از فوتبالیست های ایرانی که در تیمی اروپایی بازی می کند و برای روزه گرفتن با مشکل مواجه شده است، به همراه نظر آیت الله مکارم شیرازی را می خوانیم.

سوال: این جانب با یکى از باشگاههاى فوتبال اروپا قرار داد امضا کرده، که در طول یک سال در اختیار آن تیم باشم. قاعدتاً بایستى در تمام برنامه هاى ورزشى و تمرینهاى سخت بدنى، که لازمه پیروزى تیم در مسابقات آتى است، تابع باشم. از آن جا که بخشى از تمرینات سخت بدنى در ماه مبارک رمضان واقع خواهد شد، و امکان انجام آن با زبان روزه میسّر نیست، و از سوى دیگر مسؤول باشگاه مى گوید: «شما انسان متدیّن و مؤمنى هستید، و ما میلیونها خرج شما کرده، و وقت شما را از قبل خریده ایم، و در صورت خوددارى شما از شرکت در تمرینات و شکست تیم، از شما راضى نیستیم. و لهذا با توجّه به این که شما در این سال از ما حقوق مى گیرید، و متعهّد به ما هستید نباید روزه بگیرید» آیا مى توانم براساس قرار داد با آن باشگاه، و به منظور تعهّد به آن تیم، براى پیروزى در مسابقات ـ که مستلزم افطار روزه است ـ روزه نگیرم، و سال بعد قضا کنم؟

جواب: این قرار داد شرعاً باطل است، و باید به دیگران گفت که عقیده مذهبى ما چنین اجازه اى نمى دهد. و اگر راهى ندارید، مى توانید روز اوّل را به مسافرت مثلا یک ساعته بروید و برگردید، و بازهم قبل از ده روز سفرى مانند آن انجام دهید. البتّه به شرط این که بخواهید مدّت طولانى مثلا یکسال، در آن محل بمانید.

طبقه بندی: اخبار مهم   |   تعداد بازدید: ۱۳۳ نفر   |   تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ مرداد
آخرین اخبار و جدیدترین مطالب در مورد , آیت الله مکارم, فوتبالی, پاسخ آیت الله مکارم


مجله اینترنتی عکس ، دانلود اهنگ ، اس ام اس ، اخبار روز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.