حاجیان به گرد کوه عرفات نرفتند

مراسم دعای عرفه برخلاف سال‌های گذشته، در صحرای خالی از حاجی برگزار شد و زائران به جای آن که گرد کوه عرفات جمع شوند، این مراسم را با حفظ فاصله، در یک مسجد تاریخی برگزار کردند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، تصاویر منتشرشده در رسانه های عربستان نشان می دهد زائران به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی، کنترل شده وارد صحرای عرفات شدند. مراسم دعای عرفه هر سال در کنار کوهی معروف به «جبل الرحمه» برگزار می شد اما امسال با حفظ تدابیر امنیتی و بهداشتی، این کوه خالی از حاجی ها بود. اطراف کوه، نیروهای امنیتی مستقر شدند که حرکت زائران را کنترل می کردند. مراسم دعای عرفه امسال درحالی در مسجد تاریخی نمره یا ابراهیم برگزار شد که زائران ماسک روی صورت داشتند و با فاصله از یکدیگر نشسته بودند.

وزارت حج عربستان گفته پیش از حرکت زائران به سمت صحرای عرفات، تجهیزات بهداشتی را در اختیار آن ها قرار داده است، مثل لباس های احرام و سنگریزه های ضدعفونی شده برای رمی جمرات، ماسک، سجاده و چتر.

مراسم دعای عرفه با جمع محدود زائران در مسجد تاریخی نمره، صحرای عرفات

تا سال گذشته جمعیتی بالغ بر دو و نیم میلیون نفر در صحرای عرفات حضور داشتند اما امسال با ادامه شیوع ویروس کرونا، این جمعیت محدود به ساکنان عربستان شد. مقامات سعودی نخست اعلام کردند حج با حدود یک هزار نفر از شهروندان و خارجیان مقیم این کشور برگزار می شود اما رسانه های داخلی عربستان از حضور ۱۰ هزار نفر در مراسم حج خبر داده اند.

ازدحام جمعیت زائران در صحرای عرفات در سال های گذشته
کوه عرفات در حج امسال

حضور در صحرای عرفات یکی از مهم ترین ارکان حج است. زائران بعد از دعای عرفه، این سرزمین را به قصد توقف در مکان دیگری به نام «مشعر» ترک می کنند و سپس به صحرای منا برای رمی جمرات و انجام رکن دیگر حج و برگزاری عید قربان می روند.

سخنگوی وزارت بهداشت عربستان پنجشنبه، نهم مردادماه، اعلام کرد که تاکنون هیچ بیماری خطرناکی در میان زائران مشاهده نشده و وضعیت سلامتی حجاج بیت الله الحرام مطلوب است. این وزارتخانه گفته از حدود هشت‌هزار نیروی پزشکی و فنی برای خدمات رسانی به زائران استفاده کرده است.

زائران درحال ورود به مسجد نمره در صحرای عرفات

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.