حادثه‌آفرینی پرنده‌فروش‌ها

جام جم آنلاین: پرنده‌فروش‌های مولوی را یادتان می‌آید؟ همان‌هایی که دو سال است به مکان پرتی در حوالی اتوبان آزادگان کوچ داده شده‌اند.

مسوولان شهرداری تهران آن روزها فکر می‌کردند با این جابه‌جایی اوضاع آشفته خیابان مولوی که پرنده‌فروش‌ها دلیل اصلی آن بودند، سر و سامانی پیدا خواهد کرد که این طور هم شد، اما مشکل جایی دیگر به‌وجود آمد.

حالا با گذشت دو سال از آن روزها پرنده‌فروش‌هایی که از سر اجبار به این مکان منتقل شده‌اند، دل خوشی از وضعشان ندارند، چون معتقدند این کوچ اجباری خیلی به ضررشان تمام شده است؛ آنها در شرایطی باید هر روز بالای ۲۰ هزارتومان کرایه رفت و برگشت به محل کسبشان را بدهند که خیلی‌هایشان می‌گویند با آمدن به این مسیر دور خیلی از مشتریان ثابتشان را از دست داده‌اند.

از طرف دیگر فعالیت پرنده‌فروش‌ها در اتوبان آزادگان برای خودروهای عبوری هم خطرساز و حادثه‌آفرین شده است.

رانندگانی که در مسیر خود به خارج از شهر از اتوبان آزادگان می‌گذرند، صف طولانی از خودروهایی را می‌بینند که بی‌محابا در حاشیه بزرگراه پارک کرده‌اند تا از فروشندگانی که برای کم‌کردن زحمت مشتری در حاشیه اتوبان ایستاده‌اند، پرنده‌ای یا حیوانی خانگی بخرند.

نبود تابلوهایی در طول مسیر که به شهروندان درباره محل دقیق بازار خرید و فروش پرندگان اطلاع‌رسانی کند هم موجب شده رانندگانی که به اشتباه مسیر را رد می‌کنند یکباره ترمز کنند یا با دنده عقب مجددا مسیر طولانی را برگردند که همین موضوع خطر جدی تصادف برای سایر خودروهای عبوری را که با سرعت بالا در حرکت هستند، به همراه دارد.

انتقال مشاغل مزاحم و آلاینده که هم به زیبایی چهره شهر و هم به محیط‌زیست و سلامت شهروندان لطمه می‌زند، ضرورتی انکارناپذیر است، اما شاید بهتر باشد با توجه به خطراتی که فعالیت بازار خرید و فروش پرندگان در اتوبان آزادگان به‌وجود آورده است، مسئولان شهرداری تهران با کمک پلیس راهنمایی و رانندگی برای رفع مشکلاتی که به آن اشاره شد، هرچه سریع‌تر چاره‌اندیشی کنند.

همچنین حالا که خبرهایی از ساماندهی پرنده‌فروش‌های شمال‌شرق تهران نیز به گوش می‌رسد، انتظار شهروندان از شهرداری منطقه این است که گوشه‌چشمی هم به تجربه انتقال پرنده‌فروش‌های مولوی به اتوبان آزادگان و مشکلات موجود داشته باشند تا تبعات این انتقال یک‌بار دیگر دامنگیر شهروندان نشود.

پوران محمدی – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.