حباب سکه چیست؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در ایران یکی از کالاهای جذاب سرمایه گذاری در طلا به حساب می آید . در قبل سکه فقط در بازار نقد معامله می شد , اما اینک بازار آتی سکه نیز به این بازار اضافه شده و رنگ و بوی تازهی به این بازار داده است

خبراقتصادی:توسعه این بازارها , اهمیت این کالا برای سرمایه گذاری را به تصویر می کشد . با کاهش شدید شاخص بورس اوراق بهادار , هجوم سرمایه ها به بازار سکه جان دوباره ای گرفته و با توجه به افزایش حجم تقاضا , دیده  می شود قیمت سکه دارای حباب شده که همواره این موضوع از زبان مراجع اقتصادی نیز شنیده می گردد .

اما حباب سکه چیست؟ به منظور تبیین این موضوع لازم است ابتدا فرمول محاسبه قیمت سکه بیان شود .

تغییرات قیمت سکه قویاً از تغییرات قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخلی نشأت می گیرد.

قیمت تئوریک سکه با توجه به عوامل زیر تعیین می گردد :

•    قیمت جهانی هر اونس طلا : قیمت جهانی طلا بر اساس عیار ۲۴ یا ۹۹۹% به دلار اعلام می گردد . همچنین هر اونس برابر با ۱۰۳۴۳۱/۳۱ گرم است .

•    عیار سکه در ایران ۱۸ یا ۹% است .

•    هزینه ضرب سکه حدوداً ۷۰۰۰ تومان در نظر گرفته می گردد .

•    وزن سکه تمام بهار آزادی ۱۳۳/۸ گرم , نیم سکه ۰۶۶۵/۴ گرم و ربع سکه ۰۳۳۲۵/۲ گرم است .

با توجه به توضیحات فوق , قیمت تئوریک سکه با استفاده از فرمول زیر محاسبه می گردد .

تومان ۷۰۰۰+ (قیمت دلار به تومان *   *  قیمت جهانی هر اونس طلا  *    )=   قیمت سکه با توجه به نوع آن

مثلاً فرمول قیمت سکه تمام بهار آزادی به صورت زیر است :

  )+۷۰۰۰ = قیمت تمام سکه  

با توجه به فرمول فوق روشن است قیمت سکه با تغییرات قیمت دلار و قیمت جهانی طلا تغییر می کند .

به عنوان مثال چنانچه قیمت جهانی طلا ۱۷۰۰ دلار و نرخ برابری دلار ۱۳۵۰ تومان باشد , با قرار دادن این دو عدد در فرمول فوق , قیمت سکه حدود ۵۴۸۰۰۰ تومان می باشد .

اما معمولاً سکه در بازار به قیمتی متفاوت از قیمت تئوریک معامله می گردد که سبب آن پیش بینی معامله گران از قیمت جهانی طلا و نرخ دلار در بازار داخلی است . چنانچه اشخاص قیمت جهانی طلا را رو به رشد پیش بینی کنند , قیمت سکه کمی  بالاتر معامله می گردد . به طور مثالً چنانچه سرمایه گذاری قیمت جهانی طلا و نرخ دلار در ۶ ماه بعد را به ترتیب ۲۰۰۰ دلار و ۱۴۰۰ تومان پیش بینی کند , قیمت تئوریک سکه در ۶  ماه آینده را برابر با ۶۶۶۰۰۰ تومان تخمین می زند و اگر بازده سالانه ۲۴% (۶ ماهه ۱۲%)  بخواهد , با تنزیل ۶۶۶۰۰۰ تومان با نرخ ۲۴%  سالانه برای ۶ ماه به رقم ۵۹۸۰۰۰ تومان می رسد که این رقم , قیمت ذاتی سکه را نشان می دهد .

حال ممکن است سکه در بازار به مبلغ ۶۲۰۰۰۰ تومان معامله شود .

بنابراین ۳ نوع قیمت برای سکه محاسبه می گردد :

قیمت تئوریک ۵۴۸۰۰۰ , قیمت ذاتی ۵۹۸۰۰۰  و قیمت بازار ۶۲۰۰۰۰ .

بسیار دیده می گردد که اشخاص تفاوت قیمت بازار و قیمت تئوریک را به عنوان حباب قیمت سکه معرفی می کنند , در صورتی که این صحیح نیست . در واقع باید مازاد قیمت بازار و قیمت ذاتی سکه را به عنوان حباب در نظر گرفت . در مثال فوق چنانچه اختلاف بین قیمت بازار و تئوریک به عنوان حباب معرفی می گردد , باید مبلغ ۷۲۰۰۰  تومان حباب برای سکه بیان شود اما حباب واقعی ۲۲۰۰۰ تومان است , یعنی سکه در بازار ۲۲۰۰۰ تومان بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می گردد . البته محاسبه حباب سکه به نرخ سود مورد توقع سرمایه گذار و برآوردهای او از آینده بستگی دارد .

مثلاً چنانچه فرد به جای سالانه ۲۴% , ۳۲% سود بخواهد و تنزیل ۶ ماهه را بر اساس آن انجام دهد , قیمت ذاتی سکه از نظر او ۵۸۰۰۰۰ تومان می گردد و لذا از دیدگاه او سکه ۴۰۰۰۰ تومان حباب دارد .

لذا خواهیم داشت :

 (قیمت دلار  * قیمت جهانی هر اونس طلا *  *  )+۷۰۰۰ = قیمت تئوریک سکه

= قیمت ذاتی سکه

در مثال فوق نرخ سود سالانه ۲۴% و دوره ۶ ماهه بود. اگر در فرمول قرار دهید قیمت ذاتی سکه همان ۵۹۸۰۰۰ تومان می گردد .

مشخصات قیمت ذاتی علاوه بر پیش بینی نرخ دلار و قیمت جهانی طلا به سود مورد توقع سرمایه گذار نیز بستگی دارد . فرمول محاسبه حباب نیز به صورت زیر خواهد شد :

حباب سکه     =    –   قیمت بازار      قیمت ذاتی

حسن خان جمالی


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.