حبس و شلاق در انتظار برهم‌زنندگان انتخابات/ قوه قضاییه کاندیداهای متخلف را معرفی کند

۰۵اردیبهشت،

یک وکیل دادگستری گفت: قوه قضاییه باید کاندیداهای متخلف یا متکی به روابط نادرست و سیاسی را شناسایی و به مردم معرفی کند، چرا که در غیر اینصورت اعتماد عمومی به دستگاه قضایی از بین خواهد رفت.

“عباس رستمی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران در رابطه با وظایف دستگاه قضایی در انتخابات و جلوگیری از بروز جرایم انتخاباتی اظهار داشت: در ارتباط با پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی قوه قضاییه با اعتقاد و احترام به اصول آزادی‌خواهانه انتخابات آزاد و منصفانه می‌تواند از جرایم و تخلفات انتخاباتی منتسب به شهروندان جلوگیری کند.
 
وی ادامه داد: مهم‌ترین وظیفه دستگاه قضایی ارائه راهکار و حضور فوری و دقیق در حوزه‌های انتخاباتی برای جلوگیری از ایجاد هرگونه عمل مجرمانه یا متخلفانه است.
 
این حقوقدان تخلفات موجود در انتخابات را اینگونه بیان کرد: تقلب در اوراق، رای دادن با شناسنامه فرد دیگر، اخلال در امر انتخابات، خرید و فروش رای، تهدیدکردن در امر انتخابات و تقلب در رای‌گیری از جمله مصادیق جرایم انتخاباتی به شمار می‌رود که قانونگذار این موارد را جرم دانسته است.
 
رستمی در همین راستا افزود:  معمولا دستگاه قضایی قبل از انتخابات شعب اختصاصی( ستاد پیش‌گیری از وقوع جرم انتخابات) را برای رسیدگی به اینگونه تخلفات تشکیل می‌دهد.
 
  وی با اشاره به برخورد جدی قانون با برهم‌زنندگان قانون انتخابات تصریح کرد: اگر مرتکب بدون اسلحه ایجاد رعب و وحشت کند تا ۷۴ ضربه شلاق مجازات دارد و اگر با اسلحه مرتکب رعب و وحشت شود، طبق بند ب ماده ۸۴ مجازات وی به دو قسمت تقسیم می‌شود که اگر موضوع از مصادیق محاربه نباشد تا ۷۴ ضربه و یا حداقل تا دو سال حبس دارد.
 
 این وکیل دادگستری در پایان خاطرنشان کرد: قوه قضاییه باید کاندیداهای متخلف یا متکی به روابط نادرست و سیاسی را شناسایی و به مردم معرفی کند، چرا که در غیر اینصورت اعتماد عمومی به دستگاه قضایی از بین خواهد رفت.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.