اردیبهشت ۱۴۰۳
شاهصاحبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تاکید کرد
یک حقوقدان با اشاره به ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی گفت: هرکس به صورت علنی در انظار و اماکن عمومی و معابر، تظاهر به روزهخواری کند، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود.
وی با بیان اینکه مردم جامعه ما مردمی دیندار و متعهد می باشند، گفت: اشخاص جامعه همواره در تمامی صحنههای دینی و انقلابی حضور داشتهاند و در ماه مبارک رمضان نیز این حضور بیشتر و پررنگتر از سایر ماههاست ، چرا که در این ماه خود را مهمان خدا میدانند و به سبب روزهداری خود را مقید به رعایت بسیاری از مسایل و احکام دینی میکنند .
شاهصاحبی ادامه داد: از نظر حقوقی هرگاه ارتکاب عملی در منظر عمومی صورت گیرد ، خواه کسی ببیند ، خواه هیچکس نبیند و یا در اماکن عمومی و یا اماکن مهیا برای پذیرش عموم باشد، آن را علنی گویند طبق موازین شرعی و قانونی با کسانی که در ملاءعام مبادرت به روزه خواری و استعمال دخانیات کنند ، برخورد میشود .
این حقوقدان با اشاره به ماده ۶۳۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی بیان داشت : « هرکس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر ، تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم میشود و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست، ولی عفت عمومی را جریحهدار کند، فقط به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد .»
شاهصاحبی گفت: طبق تعریف علمای علم لغت «تظاهر» به معنی آشکارا عمل کردن و آشکار نمودن، خودنمایی نمودن و وانمود کردن به داشتن صفت یا حالتی و لغت «علناً » نیز به معنای آشکارا انجام دادن فعل یا ترک فعل است ،از نظر حقوقی هم هرگاه ارتکاب عملی در منظر عمومی صورت گیرد، خواه کسی ببیند، خواه هیچکس نبیند و یا در اماکن عمومی و یا اماکن مهیا برای پذیرش عموم باشد، آن را علنی گویند.
این وکیل دادگستری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تظاهر به روزهخواری جرم است یا خیر؟ اظهار داشت: این ماده متشکل از ۲ بخش است: بخش اول: «…تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل…» بخش دوم: «…در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نیست…»
شاهصاحبی افزود: با دقت در منطوق ماده این معنا به دست میآید که در بخش اول منظور قانونگذار اعمالی است که ارتکاب آن نه تنها گناه و حرام است، بلکه جرم نیز شمرده شده و قانون برای آن مجازات تعیین کرده و بنابراین مرتکب این اعمال علاوه بر مجازاتی که قانون برایش پیشبینی کرده به مجازات منظور شده ، در این ماده نیز محکوم خواهد شد ، پس یقیناً روزهخواری در اماکن عمومی با توضیحات فوق از شمول این بخش از ماده ۶۳۸ (۱۴۱) خارج است .
وی به بخش دوم این ماده اشاره کرد و گفت: قانونگذار اعمالی را که ارتکاب آن گناه و حرام است ولی طبق قانون ذاتاً جرم نیست ، اما عفت عمومی را جریحهدار می کند ، را جرم شناخته و روزهخواری از مصادیق آن به شمار میآید چون کسی که عمل روزهخواری را بصورت علنی انجام میدهد در واقع یکی از ارزشهای مسلمانان را نادیده گرفته و عفت و اخلاق عمومی را جریحهدار کرده است .
این حقوقدان با بیان اینکه روزهخواری علاوه بر همه معایبی که ذکر شد در بعد مناسبات اجتماعی به نوعی عدم احترام به حقوق دیگران است، گفت: کسی که به صورت آشکار روزه میخورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست، چنین فردی علاوه بر بیحرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و آشکار بیان میکند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد.
انتهای پیام/
باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com