حبس یک هزار و ۴۹۲ زندانی همدانی به جرم مواد مخدر

مدیرکل زندان‌های استان همدان از کاهش ۱۷ درصدی ورود زندانیان مواد مخدر به زندان‌های این استان در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ـ منطقه همدان، کریم ملکی در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان، افزود: در حال حاضر یک هزار و ۴۹۲ زندانی به جرم مواد مخدر در زندان‌های استان همدان هستند که از این بین ۷۱ نفر تنها به اتهام اعتیاد وارد زندان شده‌اند.

وی اظهار کرد: در خصوص کارهای درمانی در پنج زندان استان کلنیک مثلثی و ترک اعتیاد وجود دارد که ۹۵۰ نفر از زندانیان تحت درمان متادون تراپی هستند و با توجه به ورود گروه NA به زندان دیگر سرنگ در زندان توزیع نمی شود و شاهد کاهش مصرف مواد هستیم.

ملکی با بیان اینکه استان همدان زندان‌های پاکی دارد که ماحصل فعالیت کلینیک‌های مثلثی و ترک اعتیاد است، تصریح کرد: در شش ماهه نخست سالجاری برای دو هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان برنامه های سم زدایی انجام شده همچنین برگزاری کلاس‌های فردی و گروهی ترک اعتیاد از امور درمانی اداره کل محسوب می شود.

وی در ادامه به احداث کلینیک مثلثی در بند نسوان اشاره و عنوان کرد: در مجموع تعداد کلینیک‌های زندانها به پنج کلینیک رسیده است.

وی بیان کرد: برای دو هزار و ۴۴۱ نفر با ۷۳ درصد از جمعیت زندان اجرای طرح آموزش همسانان در زمینه ایدز و ماده محرکه شیشه را داشتیم که در سطح کشور رتبه اول را در این زمینه کسب کردیم.

مدیرکل زندان‌های استان همدان عنوان کرد: زندانیان با مشارکت خودشان کلینیک ترک سیگار را راه‌اندازی کرده‌اند که تاکنون ۴۰ درصد از زندانیان سیگار را کنار گذاشته‌اند و حتی در برخی زندان‌ها، روز بدون دخانیات را جشن گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: اجرای ترک اعتیاد با داروی گیاهی آرمات از دیگر اقدامات اداره کل در استای پیشگیری از اعتیاد است.

ملکی به دیگر برنامه های اداره کل پرداخت و گفت: تلاش در جهت ارتقای سطح آگاهی مددجویان از طریق پخش برنامه های آموزشی، برگزاری کلاس‌های انجمن گمنامان در سطح وسیع با فرهنگ سازی در سطح زندان‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای با حضور ۷۵۰ نفر در شش ماهه نخست سال‌جاری که موفق به کسب گواهی فنی و حرفه‌ای در رشته های مختلف شده‌اند از جمله این اقدامات است.

وی در ادامه به اقدامات فرهنگی زندان در ماه رمضان اشاره و عنوان کرد: در این ماه چهار هزار و ۲۲۰ مورد ختم قرآن داشته ایم که در سطح استان کار قابل ملاحظه‌ای است هم‌چنین وجود سه دارالقرآن در زندان مرکزی همدان و استفاده از اساتید خبره شهر به صورت دستمزدی و حضور ۱۹ امام جماعت برای اقامه نماز از اقدامات فرهنگی قابل توجه اداره کل محسوب می شود.

ملکی اضافه کرد: برای دو هزار و ۹۲۵ نفر از زندانیان که به اتهام مواد مخدر در زندان به سر می برند اقدامات مددکارانه انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: برای کاهش رفتارهای پرخطر در داخل زندان‌ها کلاسهای متعددی صورت می گیرد که راه اندازی باشگاه باستانی، خانه کشتی و سایر اماکن ورزشی در این راستا برای تغییر رفتار زندانیان، اصلاح‌شان و سم زدایی تاثیر مثبتی داشته همچنین میزان درصد خودزنی و پرخاشگری به حد صفر رسیده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.