حدود دو میلیون نفر در کشور ناقل ویروس هپاتیت ب می باشند

۲۸ آبان ،

هم اکنون بین یک و نیم تا دو میلیون نفر در کشور ناقل ویروس هپاتیت ب می باشند.

به گزارش تفسیری  گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر سید موید علویان در حاشیه همایش هپاتیت ب در مشهد افزود: کمتر از دو و نیم درصد جمعیت کشور به ویروس هپاتیت ب مبتلا می باشند که با اقدامات انجام شده شیوع این ویروس در کشور، کاهش قابل ملاحظه ای داشته است.

وی اظهار داشت: کمتر از ۱۰ درصد از ناقلین ویروس هپاتیت ب به دلایل مختلف به بیماریهای کبدی مبتلا می شوند.

رییس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور شیوع هپاتیت ب در کشورهای آمریکا و اروپا را کمتر از دو درصد عنوان کرد و افزود: در بعضی کشورها مانند چین، آسیای جنوبی، تایلند، آفریقا و بعضی مناطق آمریکای جنوبی، شیوع هپاتیت ب بسیار و حدود هشت درصد است.

وی اظهار داشت: کشورهایی که شیوع هپاتیت ب در آنها بین دو تا هشت درصد است در زمره کشورهای با شیوع متوسط این ویروس قرار دارند که کشور ایران در این گروه می باشد.

استاد دانشگاه بقیه الله الاعظم تهران افزود: هم اکنون در بعضی استان های کشور مانند سیستان و بلوچستان و گلستان، هپاتیت ب شیوع سه و نیم درصدی دارد در حالیکه هم اکنون در استان خراسان رضوی، شیوع هپاتیت به یک و چهار دهم درصد کاهش یافته است.

دکتر علویان افزود: به دنبال اقداماتی مانند انجام واکسیناسیون فراگیر هم اکنون ابتلا هپاتیت ب در اشخاص زیر ۲۰ سال کشور کاهش چشمگیری داشته و تقریبا نادر است و عمده مبتلایان در سنین بالاتر قرار دارند.

وی با اشاره به برنامه مدون هپاتیت ب در کشور گفت: هم اکنون برنامه های پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت ب به صورت واحد در سراسر کشور در حال انجام است.

رییس شبکه تحقیقات هپاتیت کشور گفت: در این جهت واکسیناسیون نوزادان و گروههای پرخطر مانند کادر بهداشتی و درمانی از سال ۱۳۷۳ به صورت رایگان در کشور انجام می گردد.

وی افزود: همچنین متولدین سالهای ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۱ به صورت رایگان زیر پوشش طرح واکسیناسیون هپاتیت ب قرار دارند.

وی راههای انتقال ویروس هپاتیت ب را از طریق مادر به فرزند، ارتباط جنسی غیر ایمن، حجامت های غیر بهداشتی، دندانپزشکی غیر بهداشتی و استفاده از سرنگ های مشترک و وسایل آلوده عنوان کرد.

گفتنی است: همایش یک روزه “مدیریت هپاتیت ب” به همت جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تالار هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا (ع) این شهر برگزار شد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.