حذف ارز ترجیحی، چالش بزرگ آزمایشگاه‌های کشور خواهد بود

عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به اینکه قیمت تمام شده آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌ها وابستگی زیادی به قیمت ارز دارد، گفت: هزینه تعمیر و نگهداری و کیت‌های آزمایشگاهی با نرخ ارز بالا می‌رود و به همین دلیل حذف ارز ترجیحی چالش جدی آزمایشگاه‌های ما در سال جاری خواهد بود.

حذف ارز ترجیحی، چالش بزرگ آزمایشگاه‌های کشور خواهد بود

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر علی اکبر شمسیان، ضمن تبریک سال‌روز تولدحکیم فرزانه سیداسماعیل جرجانی و روز علوم آزمایشگاهی به همه فعالان این عرصه، گفت: سازمان جهانی بهداشت درتعبیری از فعالان عرصه علوم آزمایشگاهی تحت عنوان قهرمانان مغفول یاد کرده است. واقعیت هم این است که باوجود اینکه اقدامات پاراکلینیکی آزمایشگاهی در روند تشخیص و درمان بیماران نقش بزرگی به عهده دارد، کمتر مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در پاندمی کرونا نقش فعالان این عرصه خیلی دیده نشد، بیان کرد: همکاران ما در بخش‌های مختلف آزمایشگاهی در معرض خطر بالایی قرار داشتند و با از خودگذشتگی ارائه خدمت کرده و می‌کنند.

این متخصص و پیشکسوت علوم آزمایشگاهی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد تشخیص‌های بالینی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی صورت می‌گیرد و آزمایشگاه‌ها به عنوان رکن اصلی و عضو کلیدی نظام سلامت در جامعه هستند. در کشور ما هم آزمایشگاه‌ها پرچمدار ارائه خدمات مطابق استانداردهای روز بوده و هستند. 

شمسیان عنوان کرد: طبیعی است که وقتی خدمت به‌روزی ارائه می‌دهید باید مابقی عوامل نیز مطابق شرایط روز حرکت کند. قیمت تمام شده آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌ها وابستگی زیادی به قیمت ارز دارد. هزینه تعمیر و نگهداری و کیت‌های آزمایشگاهی با نرخ ارز بالا می‌رود و به همین دلیل حذف ارز ترجیحی چالش آزمایشگاه‌های ما در سال جاری خواهد بود.

وی بیان کرد: اینکه در آینده آزمایشگاه‌ها قادر به به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات و تامین لوازم مصرفی مرغوب نباشند، دور از انتظار نیست و امیدوارم مسئولان امر در این رابطه تمهیدات موثر و جایگزین در نظر گرفته باشند تا با کاهش کیفیت اقدامات تشخیصی روبه‌رو نشویم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.