حذف “سل” غیر ممکن است

اردیبهشت ۱۴۰۳

اگر چه بر طبق اهداف توسعه هزاره بیماری سل باید تا سال ۲۰۵۰ حذف شود، اما با توجه به وضعیت اپیدمیولوژیک این بیماری حذف “سل” تا سال فوق، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

احمد سراوانی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: امروزه یکی از بزرگترین مسائل بهداشتی جهان “بیماری سل” است و این بیماری همچنان به عنوان یک سبب مهم ابتلا و مرگ و میر محسوب می‌شود.

وی افزود: بر طبق برآوردها از هر سه نفر جمعیت جهان، یک نفر به میکروب “سل” آلوده است که تعداد قابل ملاحظه‌ای از اشخاص آلوده به با سیل سل مقاوم به یک یا چند دارو آلوده می باشند.

سراوانی‌ با بیان اینکه وضعیت بیماری سل در جهان چندان مناسب نیست، تاکید کرد: اگر چه بر طبق اهداف توسعه هزاره بیماری سل باید تا سال ۲۰۵۰ حذف شود، اما با توجه به وضعیت اپیدمیولوژیک این بیماری حذف سل تا سال فوق ، غیر ممکن به نظر می‌رسد.

وی یاد آور شد: در حال حاضر “سل” یکی از گسترده‌ترین و ناتوان کننده‌ترین عفونت‌های در جهان است و با توجه به شواهد موجود، این وضعیت ممکن است تا چند دهه آینده نیز ادامه داشته باشد.

سراوانی‌ خاطر نشان کرد: حذف سل در جهان نیازمند عزم جدی و اقدامات عملی گسترده در جوامع و مناطق مختلف است و اقدامات کنونی اگر چه خوب و موثر می‌باشد، اما برای حذف بیماری سل بسیار ناکافی و در مواردی‌ ناچیز است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.